Řešitel – příběh jedné série

Propagační video

Na podzim 2011 jsme natočili za účelem propagace našeho semináře krátké video. Pokud nám chcete sdělit svůj názor na něj, naše fórum je vám k dispozici.

Ke stažení

Celé bezmála desetiminutové (09:53) video si můžete stáhnout ve formátu Ogg (video kodek Theora, audio kodek Vorbis).

Licence

Pokud budete pročítat technické zajímavosti z přípravy videa, o kterých píšeme níže, všimněte si, že všechny použité programy jsou dostupné pod licencí GNU GPL. I náš film je svobodný – dostupný pod licencí Creative Commons CC-BY-NC-SA 3.0, stejně jako použitá hudba skupiny Butterfly Tea (nebo z alb na kterých spolupracovala) z Jamendo.com.

Autoři a obsazení

Hráli
Jitka Novotná
Jan Škoda
Režie
Radim Cajzl
Scénář
Radim Cajzl
Jitka Novotná
Karel Tesař
Kamera
Jan Bok
Radim Cajzl
Jiří Setnička
Pavel Taufer
Střih
Radim Cajzl
Zvuk
Jiří Setnička
Hudba
Butterfly Tea: The Last Mission, The Rise of Legend, Medley Drama Emotion
TeXnická podpora
Martin Mareš
Dále hráli
Jan Bok
Martin Böhm
Radim Cajzl
Filip Hlásek
Jiří Setnička
Karel Tesař
třída 6.SB Gymnázia Čakovice

Ze zákulisí

Celý film vznikl během tří týdnů – první týden jsme využili pro kompletaci scénáře, druhý (a kus třetího) jsme natáčeli, střih jsme museli stihnout během jednoho víkendu a tří následujících nocí.

Náklady nebyly vysoké – spotřebovali jsme jen trochu kalafuny, čtyři pizzy, pár gumových rukavic, hřebíky, tři čokolády, dvě staré klávesnice, deodorant a dva litry benzínu.

Technické zajímavosti

Celý film byl natočen přes digitální fotoaparáty. Ty současné jsou už schopné natáčet HD video, což z nich spolu s kvalitní optikou dělá kvalitní a hlavně dostupná nahrávací zařízení. Konkrétně jsme použili Olympus E-PL 1, Nikon Coolpix P100 a Samsung WB550.

Na zvuk jsme využívali převážně mikrofon Olympus SEMA-1, připojitelný místo blesku. Část pochází i z vestavěných mikrofonů.

Celé video je sestříháno pomocí Cinelerry – nutno přiznat, že z hlediska uživatelského komfortu má Cinelerra ještě co dohánět, nicméně oproti jiným (i komerčním) programům má pár výrazných, zejména výkonových, výhod:

  • Umožňuje relativně jednoduše měnit cestu k použitým video souborům. To je výhodné zejména tehdy, když váš počítač nestačí v reálném čase upravovat HD video – pak stačí při střihu používat soubory v nižší kvalitě, přičemž pro finální renderování je přepíšete zpátky na HD kvalitu.
  • Umí distribuovat práci mezi více strojů po síti.
  • Zvládne při nečinnosti dopředu renderovat video do sekvence obrázků, což výrazně zvyšuje framerate, zejména u efektů.

Pokárání si zaslouží hlavně kvůli stabilitě – typicky není dobrý nápad stříhat najednou více než deset minut nebo vkládat více než dvacet videosouborů, jinak velmi rychle spadne, čímž ztratíte veškerou práci.

Na následné zpracování obrazu (úprava barevnosti, doostření, …) jsme použili Avidemux, zvuk (kvůli odstranění šumu, vyrovnání hlasitosti) jsme prohnali programem Audacity.

Titulky jsou generované poměrně netradičně – nejprve jsou vysázeny v TeXu, přes PostScript převedeny do PNG obrázku, z něj následně ImageMagick vyřezává obrázek po obrázku, jak postupně titulky odjíždí po obrazovce a výsledná sekvence obrázků je slepena do videa pomocí MEncoderu.

Při všemožných konverzích jsme hojně využívali FFmpeg.

S výjimkou zpracování zvuku a generování titulků vše běželo na procesoru Intel Atom se dvěma jádry na 1,6 GHz a 512 MiB paměti. Pro zajímavost – finální renderování trvalo tři hodiny. Střihač pro příště důrazně doporučuje sehnat si výkonnější stroj.