Historie pravidel aneb jak to bylo v KSP-H dříve
Pravidla v KSP-H se průběžně vyvíjela, zde jsou v kostce zmapované nejvýraznější změny v pořadí od nejnovějších po nejstarší.
Historie po sériích
33. ročník (2020) – současnost
- Počet sérií: 5
- Úlohy v sérii:
- 4 standardní úlohy (alespoň jedna OpenData úloha)
- 1 seriálová úloha
- volitelné bonusové úlohy (nepočítané do normálního bodování)
- Bodování:
- Počítají se všechny úlohy v sérii (změna oproti 32. ročníku)
- Bez přepočítávací křivky (změna oproti 32. ročníku)
29. – 32. ročník (2018–2020)
- Počet sérií: 5
- Úlohy v sérii:
- Bodování:
- Počítá se 5 nejvíce bodovaných úloh ze série
- Přepočítávání bodů podle přepočítávací křivky zvýhodňující nové řešitele
27. – 28. ročník (2014–2016)
- Počet sérií: 5
- Úlohy v sérii:
- Bodování:
- Počítá se 5 nejvíce bodovaných úloh ze série
- Přepočítávání bodů podle přepočítávací křivky zvýhodňující nové řešitele
24. – 26. ročník (2011–2014)
- Počet sérií: 5
- Úlohy v sérii:
- 6 teoretických úloh
- 1 CodExová úloha
- 1 seriálová úloha
- Bodování:
- Počítá se 5 nejvíce bodovaných úloh ze série (navýšení počtu oproti 23. ročníku)
- Přepočítávání bodů podle přepočítávací křivky zvýhodňující nové řešitele
19. – 23. ročník (2006–2011)
- Počet sérií: 5
- Úlohy v sérii:
- 4–5 teoretických úloh
- 1 CodExová úloha (novinka oproti 18. ročníku)
- 1 seriálová úloha
- Bodování:
- Počítají se 4 nejvíce bodované úlohy ze série
- Přepočítávání bodů podle přepočítávací křivky zvýhodňující nové řešitele
18. ročník (2005–2006)
- Počet sérií: 5
- Úlohy v sérii:
- 5 teoretických úloh
- 1 seriálová úloha
- Bodování:
- Počítají se 4 nejvíce bodované úlohy ze série (novinka oproti 17. ročníku)
- Přepočítávání bodů podle přepočítávací křivky zvýhodňující nové řešitele (novinka oproti 17. ročníku)
16. – 17. ročník (2000–2005)
- Počet sérií: 5
- Úlohy v sérii:
- 4 teoretické úlohy
- 1 seriálová úloha
- Bodování: Počítají se všechny úlohy, žádné přepočítávání bodů (zrušeny prémie)
13. – 15. ročník (2000–2005)
- Počet sérií: 5 (změna oproti 12. ročníku)
- Úlohy v sérii:
- 4 teoretické úlohy
- 1 seriálová úloha
- Bodování: Počítají se všechny úlohy, uděluje se prémie
12. ročník (1999–2000)
- Počet sérií: 4
- Úlohy v sérii:
- 4 teoretické úlohy
- 1 seriálová úloha (novinka oproti 11. ročníku)
- Bodování: Počítají se všechny úlohy, uděluje se prémie
0. – 11. ročník (1987–1999)
- Počet sérií: 3–5
- Úlohy v sérii:
- 4–5 teoretických úloh
- Bodování: Počítají se všechny úlohy, uděluje se prémie
Vysvětlení pojmů
OpenData úlohy
Úlohy spočívající v tom, že si řešitel stáhne pro něj vygenerovaný vstup, v libovolném programovacím jazyce vyřeší problém na svém počítači a nahraje spočítaný výstup zpět do odevzdávacího systému.
- Řešitelé stahují vstupy a odevzdávají výstupy
- Libovolný programovací jazyk
- V KSP-H používané od 27. ročníku do současnosti
CodExové úlohy
Úlohy vyhodnocované pomocí systému CodEx.
- Řešitelé posílali zdrojové kódy programů ke vzdálenému vyhodnocení
- Na serveru se zkompilovaly, spustily se oproti sadě testovacích vstupů a měřil se čas
- Podporované jazyky: C, C++, Pascal (spolehlivě) a C# s Pythonem 2 (nespolehlivě)
- V KSP-H používané od 19. do 29. ročníku
Přepočítávací křivka bodů
Mezi 18. až 32. ročníkem KSP-H byly body získané za každou úlohu přepočítávány bodovací křivkou definovanou níže uvedeným vzorcem.
Jejím účelem bylo usnadnit vstup do řešení KSP mladším řešitelům a zvýhodnit je při bodování – začínajícímu řešiteli křivka odpouštěla menší chyby, naopak zkušené řešitele za chyby více penalizovala. Její účel postupně pozbyl na významu se zavedením KSP-Z a tak jsme křivku po několika letech souběhu na konci 32. ročníku přestali používat.
Zde je b původní počet bodů, M maximální počet bodů za úlohu, b' nový počet bodů (zaokrouhlíme na jedno desetinné místo) a α konstanta závislá na vašem služebním stáří, měřeném počtem sérií s, které jste nám odevzdali v hlavní kategorii:
Co doopravdy s vašimi body tato formulka provede, můžete najít v následujícím grafu:
Prémie
Od 0. do 15. ročníku KSP-H se udělovala desetibodová prémie za dosažení určitého počtu bodů za sérii. Hranice pro získání prémie závisela na tom, kolikátý ročník školy řešitel studuje. Konkrétní hodnoty pro danou sérii byly uvedeny v jejím zadání.