Záznamy přednášek - Smršť 2024

↩ zpět na seznam všech přednášek

Akce: Krutá Smršť Přednášek 2024

Algoritmy a datové struktury

Datové struktury ve volném stylu ("Všechno důležité jde spočítat v konstantním čase.") [DSX]

Pojďme spolu na výlet krajinou datových struktur. Vyšlapané cestičky lesem vyhledávacích stromů mineme a raději zahneme do opravdové džungle. Potkáme struktury pracující ve skoro konstantním čase, dynamické reprezentace grafů, roztodivné druhy hešováni a cokoliv dalšího, o co si průvodci řeknete.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Sufixový strom a sufixové pole ("Umíš sufixový strom? Tak to už s řetězci umíš úplně všechno!") [SUFIX]

Pomocí sufixového stromu lze většinu řetězcových problémů vyřešit v lineárním čase. Na přednášce si ukážeme, jak sufixový strom vypadá, jak se pomocí něj řeší problémy, jak souvisí se sufixovým polem. Ukážeme si jejich konstrukce nebo aplikace.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Biologie

AlphaFold ("Jak umělá inteligence změnila biologii") [ALPHAFOLD]

Bílkoviny mohou v živých organismech plnit obrovské množství funkcí. Od roznášení kyslíku po těle a svalového stahu až po trhaní molekul na kusy nebo jejich spojování, bílkoviny umí opravdu všechno. Pro jejich správné fungování je nejdůležitější tvar – 3D struktura. Zjistit jí experimentálně je ale neskutečně náročná a drahá sranda. Není proto divu, že když se objevil AlphaFold, který umí tuto 3D strukturu předpovídát, změnilo to svět. Přijďte si poslechnout přednášku o programu, za který byla letos udělena Nobelovka.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Dobré důvody na výrobu umělých orgánu a co s nimi potom dělat ("Bioledvina a ledvina z velkochovu") [KIDNEY]

Informativní přednáška o orgánech a jejich funkcích, jak by umělý orgán mohl vypadat, možnosti jejich výroby a co s umělým orgánem, když zrovna nemám po ruce někoho, kdo by ho mohl potřebovat.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

X-men in real life ("Keď sa príroda pomýli a dá nám superschopnosti") [XMEN]

Prednáška ponúkajúca iný pohľad na pojem "mutácia". Dozviete sa, že nie každá zmena v genetickom kóde predstavuje nevýhodu voči normálu.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Dopravní prostředky

Jak zastavit vlakovou dopravu ("Nejedeme, naším vlakům vypršela licence!") [RAILFAIL]

Sto plus jeden způsobů, proč vlak v jinak perfektním stavu po pojízdné trati nevyjede. Problémy legislativní, softwarové, meteorologické, pamatkářské, dispečerské, klimatizační... Povíme si, jak na dráze panuje paragraf „Vždycky se to tak dělalo“, které není slučitelné s provozováním dráhy.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Filosofie, literatura a religionistika

Jaký je rozdíl mezi fantazií a představivostí? ("„Autor téhle knížky musí mít ale bujnou fantazii.“ „A co to vlastně je fantazie?“") [FANTAS]

Často se říká, že děti mají mnohem bujnější fantazii než dospělí, proč? A je to vůbec pravda? Co to vlastně je fantazie? Vydejme se společně na hranici lidského vědomí a podvědomí, kde už neplatí fyzikální zákony, nemožné se stává možným a nerealizovatelné proveditelným.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Fyzikální přednášky

Radarová technika pro 21. století [RAD21]

Přehled aktuálního stavu a vývoje radarové techniky. Ukážeme si různé druhy radarů: pasivní zaměřování vysílačů, bistatický radar, klasický primární radar (na počasí i na letadla), budoucnost s fázovým polem (a jak vlastně funguje Starlink terminál). U každé kategorie si ukážeme historický vývoj a současný state-of-the-art, ale také "co se s tím dá dělat za vylomeniny", například když to neukazuje jenom "že tam něco je", ale i "co to je" - dostáváme různá další data, která na první pohled nejsou laikovi úplně zřejmá, a která umožní identifikaci cíle. Přednášku budu orientovat na "do it yourself" - myslím si, že dnes je v možnostech motivovaného jednotlivce nebo malé skupiny postavit si funkční modely prezentovaných zařízení, a osobně jsem to tak s některými z nich už udělal. Takže budou i nějaké poznámky z realizace a vysvětlení jak nám to vlastně funguje (přednášející spoluzaložil startup, který teď prodává radary po světě).

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Hardware

Chytrý dům - work in progress ("Udělám si vlastní chytrý dům! S Grafanou a NodeREDem!") [YASH]

Jak se snažím stavět dům tak, aby rozhraní byla jako pro běžného uživatele a přitom se dal efektivně ovládat i přes počítač. Jak to celé pospojovat dohromady, jak si logovat metriky a pak je zobrazovatv Grafaně. Jak hlídat, že se něco kazí. A jak to celé souvisí s meteorologickým radarem.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Hardware na ECSC2024 ("Už jste někdy zkoušeli hackovat kousek pizzy?") [HWHX2]

Na ECSC2024 v Turíně jsem opět dostal na starost letošní harwarovou úlohu. Stejně jako minulý rok bych vám chtěl ukázat, jak se úlohy řešily, a po cestě si ukážeme co všechno umí μPython, podíváme se na některé cool fíčury čipu RP2040 (například ultrarychlé programovatelné IO) a samozřejmě nebude chybět i vyprávění historek ze soutěže.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Jak fungují spínané zdroje ("Step up, step down") [SMPS]

Čím to, že dnes k počítačům a jiné elektronice nepotřebujeme velké a těžké transformátory jako v minulosti? Co jsou to spínané zdroje a jak fungují, přehled základních topologií (jak jsou komponenty propojené). Potřebujeme vždy cívku? Kdy nás zajímá vstupní proud a kdy výstupní?

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Reverse-engineering embedded zařízení ("Přepíšu SPI flash, změním parametry uBootu... a z routeru mám těžítko!") [RVENG]

Dnes snad většina hardwaru přichází i se svým softwarem. Co když se vám ale nelíbí? Podíváme se na standardní architekturu embedded hardwaru s Linuxem a jak na takových zařízeních spustit vlastní kód. Nebudou chybět příklady „ze života“. Přineste vlastní zařízení, bude zábava.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Lingvistika

Quo vadis, češtino? ("Muž žena skopce dokopce si píská.") [CZLANG]

Češtinou mluvíme, píšeme, učíme se o ní. Jak moc ji ale známe? Kde se čeština vzala a jak souvisí s ostatními evropskými jazyky. Co jsme během staletí získali, o co jsme přišli a o co nejspíš brzy přijdeme. A je to škoda? Vykrádáme cizí jazyky a ony zase nás. Kolik je češtin a která je ta správná? Proč už Jan Hus spílal Pražanům? Pojďme navrhnout vlastní pravopisnou reformu.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Matematika

Hudba a hezké zlomky ("Je muzika jen hlasité počítání?") [FRACMUS]

Co je to vlastně tón? Proč některé zní dohromady dobře a jiné ne? Proč máme právě 12 not? Jak se ladí piano? A jak to souvisí s našimi neandrtálskými předky? Na všechny tyto otázky odpovíme ze základní principů. Cestou uvidíme, že muzikanti by mnoho věcí mohli dělat jinak.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Počítačové sítě

Test driven development ("Programování na dopaminu") [TDD]

Test Driven Development je programovací technika která na první pohled může vypadat úplně pozpátku. Jakmile se ji ale člověk naučí, nelze jít zpět! Výsledky zahrnují skvělé pokrytí projektu unit testy a produktivnější programování! Základní myšlenka je opačná než obvyklý přístup. Místo toho, abychom nejdříve napsali program a pak testy, napíšeme nejdříve testy a až potom samotný program.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Principy počítačů a operační systémy

Kvantové počítače ("Co se stane když zapojíte několik Schrödingerových koček za sebe") [QUANTUM]

Kvantový svět je neprozkoumaná a nepředvídatelná džungle plná koček a tunelů. Jen těžko v ní budete vědět kde jste, natož jakou rychlostí v ní běžíte. Přesto se lidstvu povedlo najít způsob, jak použít zákony tohoto světa pro své cíle. Kvantové počítače představují vrcholné umění mnoha oborů dohromady. Avšak co vlastně jsou tyto předražené ledničky, jak fungují a kde se všude dají využít?

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Programovací jazyky a techniky

Programátoři versus realita ("Jeniffer Null ze Scunthorpe by mohla vyprávět ...") [FALSE]

Sbírka představ o světě, kterým většina programátorů věří, ale vlastně nejsou pravdivé. Jsou všechny dny stejně dlouhé? A všechny minuty? Kolik znaků má jeden znak? Čím jsou oddělené comma-separated values? Kde ve Zlíně je tř. Tomáše Bati č.p. 202? Kolikrát že? Má každý občan EU příjmení? A jméno? A právě jedno rodné číslo? Kolik zavináčů může obsahovat e-mailová adresa?

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Tvorba webů 101 ("React developeři nenávidí tento jednoduchý trik!") [WEB101]

nteraktivní seminář pro začátečníky. Jak vymyslet, jak by měl můj web vypadat a o čem by měl být? Jak ho reálně vytvořit a jak ho potom dostat na ty internety? Od základů si za pomocí pár knihoven a frameworků vytvoříme jednoduchý statický web, kterému budete rozumět a budete schopni ho sami rozšiřovat. Bude se předpokládat základní znalost HTML, ale není to podmínka (jsem schopný za běhu cokoliv vysvětlit). Pokud budete chtít vytvářet web se mnou během přednášky, nainstalujte si prosím předem Node.js.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Právo

Průvodce žádostí o informace ("Já mám právo vědět!") [106]

Věděli jste, že podle zákona můžete od státu dostat skoro libovolné informace? Představíme si legislativní rámec, postup podávání žádosti, probereme různá úskalí a možná i nějaké žádosti pošleme.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Různé

Teorie her v reálném světě ("Why can't we have nice things? Probably because it's an equilibrium.") [GAMTH]

Ukážeme si, jak jednoduché principy z matematické disciplíny teorie her vysvětlují mnoho na první pohled zvláštních jevů v lidské společnosti i přírodě – poškozování životního prostředí, monopol vědeckých časopisů, jaderné zbrojení, úspěch Facebooku, předražené zboží a další. Povíme si o známém vězňovo dilematu a problému obecní pastviny. Seznámíme se s pojmem Nashova ekvilibria – aneb proč někdy všichni hráči dělají rozhodnutí, které vede na pro ně nepříznivý výsledek, ale nikdo není motivován své rozhodnutí změnit. Ukážeme si, že se občas paradoxně vyplatí omezit si vlastní možnost volby. Další aplikace: aukce, vyjednávání, volební systémy, ...

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Vzdělávání nezvdělancem ("Co že se v tom školním řádu vlastně píše? A co se tím myslí?") [BRICK]

Stěží hledat v této republice někoho, kdo by neměl na stav stav českého školství silný názor. Ty, které se ke mně dostanou, jsou navíc většinou negativní. Jsou ale oprávněné? Pojďme se spolu podívat, jaké to je, ocitnout se na druhé straně katedry s velkým zápalem, nadšením a moudry kurzů pro skautské vůdce, zároveň ale zcela bez pedagogického vzdělání či alespoň úctyhodného věku. Přečteme si také literu některých relevantních právních norem a zkusíme v ní najít jejich ducha. Možná, že některé nedostatky systému už žijí jen v lidové slovesnosti.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Umělá inteligence

Jak najít docela dobré řešení (čehokoliv)? ("Pojďme hledat minima různých reálných funkcí a řešit tím reálné (opravdové) problémy") [SOLUTION]

Co má společného metoda nejmenších čtverců, Isaac Newton, Joseph-Louis Lagrange, nebeská mechanika, evoluce, genetické algoritmy, strojové učení, neuronové sítě a LLMka, PCM a dithering? Optimálně nám místo přednášky vyjde interaktivní společný problem solving.

Otevřít přednášku (webový přehrávač)

Neuron po neuronu ("Jak si postavit vlastní neuronovou síť a naučit jí číst") [NN]

Umělá inteligence je dneska zástřešní termín pro až děsivé množství věcí. Někde v kořenech tohoto spletitého lesa jsou neuronové sítě, na kterých stojí mocné stromy velkých modelů jako třeba všeznámá Chat-GPT. Naneštěstí většina AI tutoriálů vám dá všemocné nástroje, aniž by vám ukázaly co se v nich skutečně děje. Pojďme tedy společně postavit neuronku jen za pomocí trocha násobení a sčítání! A možná jí naučíme i něco dělat a ne jen smutně existovat...

Otevřít přednášku (webový přehrávač)