Podzimní soustředění KSP 2011
Seznam přednášek
PřihlásitMůžete si také stáhnout PDF verzi.
Hlasování o přednáškách na Podzimní soustředění KSP již skončilo a soustředění již také proběhlo.
Níže se alespoň můžeš podívat na seznam přednášek, může Ti být inspirací nebo motivací třeba pro příští soustředění.
Tento spisek jest nabídkou přednášek, které byste na soustředění mohli slyšet, čili jakási obdoba matfyzácké Karolínky (ta je ale, pravda, ještě stále o něco tlustší). Přednášek je daleko víc, než kolik se dá za pár dní stihnout, a tak je na vás, abyste si vybrali, o které máte opravdu zájem; pokud byste rádi slyšeli ještě o něčem dalším, klidně to k přednáškám připište, třeba se najde někdo, kdo by vám o tom rád pověděl. Berte a vychutnávejte!
Údaje o jedné přednášce vypadají asi takto:
Úvod do moderní teorie vlkodlaků, čili též praktická dæmonologie a naiadologie.
Předpoklady: Měsíc v úplňku.Dozvíte se (čteno v obvyklém pořadí): jméno přednášky, v uvozovkách motto přednášky, kód (pro snadnější odkazování na konkrétní předměty), jméno přednášejícího a nakonec stručný obsah přednášky.
- Základní přednášky
- Ostatní přednášky
Informatické přednášky – teoretické
Jak má správně vypadat řešení KSP? Na co si dát pozor, co je úplně špatně a za co organizátoři strhávají body a sobě vlasy. Přednáška, která by mohla pomoci i mnohým déle aktivním řešitelům.
Problém, algoritmus a program. Časová a paměťová složitost problémů i algoritmů. Složitost rekurzivních algoritmů, složitost v průměrném případě. Ukázky jednoduchých (obvykle třídících) algoritmů a výpočet jejich složitosti.
Trochu hlouběji o složitosti: amortizovaná časová složitost, dolní odhady, nedeterministické výpočty a třída NP, NP-úplné problémy a příklady redukcí.
Předpoklady: SLOZSložitost opravdu důkladně: nejrůznější třídy složitosti a vztahy mezi nimi. Vztahy mezi časem a prostorem, odstraňování nedeterminismu a Savitchova věta. Jak víme, že všechny třídy nejsou stejné: dolní odhady a věty o hierarchii. Stroje s kvantifikátory, třída PSPACE a polynomiální hierarchie. Pravděpodobnostní třídy složitosti. Orákula a neuniformní složitost.
Předpoklady: SLOZ2Základní výbavou každého informatika jsou různé standardní algoritmy, zde si ukážeme ty nejdůležitější z nich: Třídící algoritmy včetně vnějšího třídění. Trocha rekurze: hledání mediánu nebo obecněji k-tého nejmenšího prvku v lineárním čase. Aritmetika s dlouhými čísly. Železničářský algoritmus na vyhodnocování výrazů.
O algoritmech značně magických a nečekaných. Jak násobit n-ciferná čísla rychleji než v kvadratickém čase. Kouzlo na slévání setříděných posloupností v konstantním prostoru. Isomorfismus stromů pomocí přihrádkového třídění. Bitové kejklířství.
Některé problémy se dají vyřešit snadno, jiné obtížněji a některé dokonce vůbec. Obecněji: Ať si vymyslíte jakýkoliv rozumný programovací jazyk, vždycky existuje problém, který se v něm nedá vyřešit. Jak se ale dokazuje, že něco nejde? Matematický pohled na výpočetní modely a univerzální stroje, rekurzivně spočetné a rekurzivní množiny a funkce. Halting problem a diagonální důkazy.
Co to jsou grafy, jak je v programech reprezentovat a hlavně k čemu se dají použít. Prohledávání grafu do šířky i do hloubky. Hledání nejkratších cest: Dijkstrův a Floydův algoritmus. Union-Find problem, hledání minimální kostry.
Nášup grafových algoritmů, zejména různé chytré aplikace prohledávání do hloubky: topologické třídění, hledání mostů a artikulací, komponenty silné souvislosti, kreslení grafů jedním tahem.
O problému hledání cest v grafech trochu podrobněji. Obecné relaxační schéma, Bellmanův-Fordův a Dijkstrův algoritmus a jejich zrychlení pomocí různých datových struktur. Potenciálová redukce a heuristiky (třeba A*). Souvislosti s násobením matic: transitivní uzávěr, Seidelův algoritmus, Kleeneho algoritmus a regulární výrazy.
Jak se píše umělá inteligence do strategií? A co má společného s navigacemi v autech? Zjistíme, že existuje mnohem více prohledávacích algoritmů než jen DFS a BFS. Projdeme prohledávací algoritmy od naivních přes informované (povíme si o heuristikách) až po online (zabrouzdáme i do genetických algoritmů). Ve zkratkách si povíme o BFS, DFS, UCS, DLS, ID, BS, A*, IDA*, MA*, HC, LBS, GA, ODFS, LRTA*.
K čemu je dobré, když grafem teče voda. Předvedeme si klasický problém toků v sítích a jeho všelijaké, mnohdy dosti překvapivé aplikace. Jak rozestavět n věží na šachovnici a jak ji místo toho pokrýt dominovými kostkami? Další souvislosti, jako třeba násobná souvislost grafů.
Předpoklady: Umět plavat (zejména v matematice)Jak si ukládat data natolik šikovně, abychom je nejen neztratili, ale také našli dříve, než si pro nás přijde Smrť. Klasické struktury jako pole, seznamy, vyhledávací stromy (vyvážené, AVL, a-b, splay), haldy (binární a obecně regulární) a v neposlední řadě hashování.
Důmyslnější datové struktury: trie, splay stromy, BB-α stromy; geometrické struktury pro lokalizaci bodů v rovině; binomiální a Fibonacciho haldy, leftist haldy a 2-3 haldy. Též několik přátelských randomizovaných datových struktur: skip listy a treapy.
Ještě důmyslnější datové struktury dle přání posluchačů. Možno servírovat například: dynamické reprezentace grafů (Sleator-Tarjanovy stromy, ET-stromy, Fredericksonovy topologické stromy), vícerozměrné datové struktury (zobecnění vyhledávacích stromů a intervalových stromů), obecné dynamizační schéma, triky pro malé integery, persistentní datové struktury et cetera.
Intervalový strom je datová struktura pracující s intervaly, se kterou se můžeme setkat v mnoha úlohách (zejména soutěžních). Řekneme si, co to intervalový strom je, jaké všechny druhy intervalových stromů existují a jejich použití si ukážeme na úlohách. Na závěr si představíme jednu „magickou“ datovou strukturu jménem Fenwickův strom.
Dynamické programování je programátorská technika využívající velice prostinkého nápadu: Proč něco počítat několikrát, když to mohu spočítat jednou a výsledek si uložit? Na této přednášce si ukážeme, že tento jednoduchý nápad může pomoci efektivně vyřešit i poměrně obtížné úlohy.
Vyhledávání čehokoliv ve velkém množství textu. Prostá vylepšení hledání hrubou silou – Karp-Rabin, Boyer-Moore. A algoritmy chytřejší – Morris-Pratt, Knuth-Morris-Pratt, Aho-McCorasicková. Konečné automaty teoreticky i prakticky, regulární a „regulární“ výrazy.
Předvedeme všeliké algoritmy na zpracování řetězců, které mají (mimo jiné) společné to, že pracují v lineárním čase: třídění za pomoci kyblíčků, konstrukce suffixových stromů (aneb jak obrátit řetězec naruby) a jejich použití, nebo třeba hledání nejdelšího společného podřetězce dvou řetězců.
Předpoklady: REGEX aspoň zhrubaPřehled základních kompresních algoritmů: triviální algoritmy (RLE), statistické metody (Huffmanovo a aritmetické kódování), slovníková komprese (LZ77, LZ78, LZW), Burrowsova-Wheelerova transformace (BZIP). Pokud zbude čas, tak i něco o ztrátové kompresi obrázků a zvuku (prediktory, wavelets, JPEG, MPEG, fraktály).
K čemu jsou při programování dobrá náhodná čísla a jak je generovat. Algoritmy pravděpodobnostní a randomizované, časová složitost v průměrném případě. Proč používat a proč nepoužívat Quicksort. Inkrementální algoritmy (třeba na konvexní obal), vyhledávání v poli v konstantním čase za pomoci hashování, konstrukce perfektního hashování, randomizované datové struktury (skip listy a treapy). Interaktivní protokoly aneb jak vyhrát nad falešným hráčem. Problém studny na Pražském hradě. Míchání karet.
Když nestihne problém vyřešit jeden procesor, proč jich nepoužít víc? Zkusme na chvíli zavřít oči a představit si, že máme stroj, který umí například pro sečtení N čísel zapnout N procesorů ... nebo rovnou N2, všechny se společnou pamětí a společným programem – teoretikové takovému počítači říkají PRAM. Ukážeme si rychlé paralelní algoritmy všeho druhu: aritmetiku, slévání a třídění, grafové algoritmy, vše v (poly)logaritmickém nebo dokonce konstantním čase. Po probuzení do reality všedního dne trocha praxe: SMP, NUMA, Connection Machine, clustery, koordinované screen savery, FPGA.
Kryptologie čili tajuplná nauka o šifrách, jejich konstrukci a hlavně o jejich luštění. Přísně tajné. Šifrovací systémy jako lego: základními kostičkami nám budou symetrické a asymetrické šifry a jednosměrné funkce, stavět z nich budeme kryptografické protokoly na bezpečný přenos, autentikaci, digitální podpisy a třeba i jak si hodit korunou po telefonu. Předvedeme nerozluštitelnou šifru a dokonce to o ní i dokážeme.
Pokročilejší (dešifruj: zběsilejší) partie vědy kryptologické: utajené výpočty, zero-knowledge proofs, sdílení tajemství, podprahové informace a kvantová kryptografie. Aplikace v reálném životě: digitální peníze, volební systémy. Různé metody útoků na šifry a kryptografické protokoly. Problémy distribuce klíčů a proč se jí raději vyhnout (a jak: Diffie-Hellman key agreement, komutativní šifry). Stručný přehled souvisejících partií matematiky a teorie složitosti.
Předpoklady: Základní povědomí o šifrování (CRYPT) a víra v existenci náhodných číselTrochu jiný přístup k obtížným úlohám. Některé úlohy sice vypadají, jako by se za dobu existence vesmíru nedaly vyřešit, nicméně pro rozumně velké vstupy to přesto potřebujeme. Jak backtrackovat rychleji a radostněji – backjumping, backmarking, limited discrepancy search, a jak neprobírat úplné nesmysly – hranová konzistence, konzistence po cestě, bodová konzistence.
Informatické přednášky – programovací jazyky a techniky
Datové typy jazyka C, programové konstrukce, základy práce s ukazateli. Seznámení se standardními knihovnami jazyka C.
{ }1[x]+++++x[1]
")
[CWIZ]
Céčkové speciality aneb všechno, co jste chtěli o Céčku vědět, ale
nebylo se koho zeptat. Pořadí vyhodnocování, side effecty, sequencing pointy,
funkce s proměnným počtem parametrů, preprocesorové triky, celá pravda o vztahu
pointerů a polí, o jménech typů a o příkazu switch; alignment, NULL, void, volatile.
Všelijaké zrady (velikosti typů, (a+b)+c ≠ a+(b+c), znaménka ...). Dialekty
Céčka od K&R až po (staro)nový standard C99 a různá nestandardní rozšíření jazyka.
Proč jsou objekty potřebnější v mysli programátorově než v jazyce a proč je C lepší
než C++
:–)
++
("Object-oriented system. If we change it, users object.")
[OBJ]
Objektově orientované programování přináší jiný náhled na návrh řešení problémů.
Vysvětlíme, jak se liší objektové a procedurální programování. Co je to objekt a co třída.
Základní vlastnosti objektů (dědičnost, zabalení, polymorfismus). Co je to metoda,
překrývání metod, virtuální metody (pozdní vazba) a čistě virtuální (abstraktní) metody.
Syntaxe a odlišnosti v jazycích C++
, C#
, Java, Object Pascal, či úplně jiné přístupy
v jazycích jako Obj C, Perl, Erlang, ...
++
("Je dobré znát, co umí atomová bomba (a její datový typ), abychom ji nechtěli použít.")
[CPP]
V C++
jde samozřejmě psát obvyklým způsobem pomocí tříd, polymorfismu a s ruční správou
paměti. Ale proč to dělat jednoduše, když to jde složitě? V C++
si můžeme trochu
zaprogramovat v době překladu, dělat si seznamy typů, vytvářet lambda třídy, copy-on-write
struktury s počítáním referencí... prostě si řekněte, co chcete, napsat to půjde,
jen to možná bude práce pro vraha.
C#
("Co se stane, když strčíme Céčko za mříže?")
[CIS]
C#
je moderní objektově orientovaný jazyk, který za deset let svého bouřlivého vývoje
dostal do vínku některé funkcionální rysy. Mimo popisu základních konstrukcí, tříd a jejich součástí
si projdeme zajímavé části dotnetí Base Class Library.
{ }from p in prednasky where p.Name == ".NET Framework" select p.Content;
")
[DNET]
Co je to .NET Framework, jak funguje a k čemu
to celé je a není vhodné. Co zajímavého lze najít v knihovnách.
Novinky v .NETu v posledních letech: jak vytvářet aplikaci zároveň pro PC i web,
proč se vyplatí znát SQL při parsování dokumentů XML, funkcionální jazyk F#
,
novinky v C#
, např. dynamický typ, nepovinné parametry ...
(zbytek seznamu vymazán šotkem, prý byl moc dlouhý).
Základy syntaxe, základní typy. Třídy, dědičnost, interface. Práce s objekty, s poli a s řetězci. Povídání o alokaci paměti a garbage collectoru. Zpracování výjimek. Jak na vlákna a jejich synchronizaci.
Co je to generická struktura, jak v C napsat spojový seznam, spojovou mřížku,
kde se do toho hodí void *
, dědičnost (ano, v C) a preprocesor. Šablony
v C++
, aneb neexistuje věc, která by nešla napsat, jen existuje spousta, které
se nevyplatí. Jak to řeší jiné jazyky (Java, Haskell, Perl) a jakou za to platíte cenu.
++
a možná dalších, kyblík
Trochu více praktická přednáška o paralelním programování, než PARAL. Co stojí proces, co vlákno. Jaké problémy nastávají ve chvíli, kdy spolu dvě vlákna mají komunikovat. Problémy s nezamknutou pamětí, co je mutex, semafor, podmínková proměnná, deadlock a co se nad tím dá postavit. Jak některé jazyky s tímto pomáhají a jak ne. Shrnutí, k čemu se taková vlákna v praxi hodí a kdy je lepší se obejít bez nich.
Předpoklady: Trochu představy o hardwaruJednoho dne se Larry Wall rozhodl, že nasype do jednoho velkého kotle spousty programovacích jazyků a unixových utilit, za stálého míchání povaří, posléze přecedí, přikoření a implementuje. Tak vznikl Perl, jazyk původně určený hlavně na zpracování textu, ovšem jak se ukázalo, též šikovný na spoustu dalších věcí. Asociativní pole, libovolně složité datové struktury za pomoci referencí, balíčky a objekty zdarma a hlavně regulární výrazy zde a všude. Zkrátka jazyk, který lze jedině milovat nebo nenávidět, nic mezi tím. Malé ochutnání Perlu6, jazyka (snad už nepříliš vzdálené) budoucnosti.
print "Ffff".decode("rot13")
")
[PYTH]
Základy programování v Hroznýši (Pythonu), syntaxe, datové (ne)typy, funkce, třídy, moduly aneb všechno je slovník nebo prvek slovníku (nebo oboje). Výhody interaktivního interpretu.
import antigravity
")
[PYTH2]
Povídání o méně zmiňovaných částech Pythonu. New-style classes, dekorátory, metaclasses, generátory, funkcionální styl programování v pythonu. Jak napsat quicksort jako lambda funkci. Představení zajímavých modulů nejen ze standardní knihovny.
Předpoklady: PYTHProč psát dlouhé a složité programy, když stačí dostatečně přesně popsat situaci a pak se prostě zeptat? Toť princip logického programování, který si ukážeme na Prologu.
Nenáročné povídání o tom, co je na funkcionálním programování nové, co skvělé a co méně skvělé. Side-effects a proč je dobré být líný. Práce s funkcemi, specializace funkcí, currying. Jak se v tom všem neztratit aneb mapy. Monády. Jako další chod doporučujeme HASK.
Lehký úvod do funkcionálního programování a jazyků z lispovské rodiny (Common Lisp, E-Lisp, Scheme, KSP Lisp atd.). Všechno je funkce, zbytek jsou seznamy (a konec konců funkce je také druh seznamu). Proměnné aneb příběh se nemění, jen příjmení a jména. Jak se programuje v Lispu a jak se programuje Lisp.
Předpoklady: Netrpět uncinofobií (((to jest chorobným strachem ze závorek)))Základní kurz Haskellu – moderního funkcionálního jazyka. Na skladě máme skoro všechno, co měl Lisp, o zbytku ukážeme, že mít to by byla chyba; a samozřejmě spoustu věcí navíc. Základní konstrukce, typový systém, třídy a jak se obejít bez výjimek a speciálních případů, vstup a výstup. Pokud zbude čas, tak také trochu bezpečného vícevláknového a paralelního programování.
Jazyk SQL a jeho aplikace. Jak ušetřit skriptu práci a sobě čas,
aneb jak se zeptat rovnou na to, co chci vědět. K čemu se hodí složený dotaz a
klíčové slovo JOIN
. Kam až si můžu dovolit zajít, když nevím, na kterém
systému to poběží.
{ }<xml style="vesele"/>
")
[XML]
Povíme si, co je to jazyk XML, jak vznikl a k čemu je dobrý. Zároveň probereme nástroje pro práci s XML dokumenty, jejich načítání (parsování), generování, validaci atd. Z pokročilejších technik pak ukážeme vyhledávání v XML pomocí jazyka XPath a transformace XML dokumentů pomocí XSLT. Zbyde-li čas, ukážeme si i několik konkrétních aplikací (XHTML, WML, SVG, ODF ...).
Jak vyvíjet program delší dobu a nezbláznit se u toho. Různé systémy pro správu verzí od diff/patch přes CVS a SVN až ke Gitu. Jak Git funguje: stromy, commity, větve, tagy. Merge mezi větvemi nebo mezi různými počítači. Kouzelnické triky: hledáme bugy půlením historie, přepisujeme dějiny. Jak se liší správa zdrojáků v projektech o jednom, deseti a tisíci programátorech. Udržujeme patche k cizímu programu aneb quilt a StGit.
Tvrdí se, že číst kód je mnohdy těžší, než ho psát – dokonce i po sobě, stačí krátká doba.
Je několik obecně uznávaných pravidel, jak kód psát a jak ne, aby byl hezký a dobře čitelný.
Od základních (rozumná pojmenovací konvence, systematické odsazování),
až po to, kdy opravdu použít goto
a jak napsat užitečný komentář nebo dokumentaci.
A kdy se vyplatí se na všechna tato pravidla vybodnout. Určeno především začátečníkům
a zapřísáhlým teoretikům.
Po chvíli zjistíme, že nám lokální a globální proměnné nestačí a je potřeba paměť alokovat dynamicky. Co všechno si musíme udělat sami a co se děje programátorovi „za zády“. Mapování adresního prostoru, ruční alokování a vracení paměti a problémy s tím spojené (chyby programátora), počítání odkazů a daň s nimi spojená (a hele, cyklus), odklízeče odpadu (mark & sweep, kopírovací, generační a jiné triky).
{ }make love ... don't know how to make love
")
[MAKE]
Hodil by se otrok, který by překládal jednotlivé soubory.
Základní syntaxe takového otroka, jak napsat jednoduchý Makefile
, který řeší překlad Céčkového programu,
automatické řešení závislostí. Jak to udělat, aby výsledek neměl několik tisíc řádek.
Proč by se hodilo, aby tu bylo něco lepšího.
Kdo píše programy, které vždy hned fungují, ať se přihlásí. A kdo ne, ať se přihlásí na
tuto přednášku. Ukážeme si několik nástrojů, jak si pomoci z nejhoršího. Mezi nimi
třeba gdb, řádkový debugger (odvšivovač), strace, nebo valgrind. Kdy je použít a kdy se více hodí
printf
. Proč assert
je tak užitečná věc.
Odložme na chvíli své myše a pojďme si vyzkoušet textový editor, který umí poslouchat na slovo. Pravda, budeme se ta slova muset chvíli učit, ale výsledek bude proklatě efektivní. Základní příkazy, práce s regulárními výrazy, makra, kouzla. Vimovité ovládání jiných programů, třeba webového prohlížeče.
Většina programátorů dřív nebo později zjistí, že počítačový svět nekončí hranicí jejich monitoru a že je mnohem rozmanitější než nekonečné zelené pláně windowsové pracovní plochy. Jenže jak se v takovém světě domluvit a jak psát programy, aby fungovaly všude? Na co se dá spolehnout a na co ne, jaké se hodí znát jazyky a jaké knihovny k nim. K čemu jsou dobré standardy a k čemu configure. Proč je někdy potřeba vynalézat kolo. Za rok se vrátím aneb jak (nechat) program udržovat.
Jak si program pod Linuxem povídá s operačním systémem, když chce otevřít soubor, přečíst soubor, půjčit trochu paměti a jiná šprťouchlata. Předvedeme si, jaká existují v Linuxu systémová volání. Naučíme se namapovat si soubor rovnou do paměti, posílat a odchytávat signály, uspávat a probouzet proces, plodit děti a další. Pokud zbyde čas, můžeme si napsat démona a klienta a povídat si po síti.
Předpoklady: Schopnost přečíst a napsat jednoduchý program v C.I když to možná bude znít neuvěřitelně, tak jádro Windows je napsáno vcelku pěkně. Podíváme se jak funguje kernel a jak se dají psát systémové programy v C. Windows API nabízí spoustu vymožeností, které jsou na dosah ruky (např. pracovní fronty a jednoduché asynchronní I/O, díky kterým je jednoduché napsat zpracování mnoha událostí na více jádrech). Také zabrouzdáme do psaní kernel modulů a ukážeme si, jak se píší file system filtery, které jsou využívány v antivirech.
Jak vymáčknout z počítače co možná největší výkon. Kdy optimalizovat a kdy raději ne. Jak si program zparalelizovat: aritmetický paralelismus, vektorové instrukce, symetrický i nepříliš symetrický multiprocesing, počítání na clusterech počítačů. K čemu je grafická karta. Lži, zatracené lži a benchmarky a co si z nich vybrat. Jak hledat v terabytovém textu.
Základy praktické tvorby dynamického webu. Úvod do jazyka PHP a Javascriptu, čtení dat z odeslaných formulářů, přesměrování, databáze, generování obrázků a další.
Jak programovat procesor přímo, aniž by vám do toho mluvily překladače, linkery a podobná verbež. Začneme obecně, ale soustředíme se hlavně na procesory rodiny x86. 32-bitová a 64-bitová instrukční sada, FPU a panoptikum vektorových instrukcí. Rozdíly mezi intelovskou a AT&T syntaxí. Jak spojit assembler s vyššími programovacími jazyky. Optimalizace kódu. Stručný úvod do systémových architektur IA32 a AMD64.
Dnes již není grafická karta jen placka převádějící digitální pixely na analogový signál. Dá se na ní počítat kde co. Zde si představíme trochu OpenCL a zmíníme, že tento ďábelský kus HW umí počítat zatraceně rychle, ale pokud tam uděláme malou chybičku, tak také zatraceně pomalu. Zmíníme, proč tomu tak je, jaké druhy paměti můžeme v programu používat a co je to multiprocesor.
Jaký je správný postup pro vytvoření 7-roach rushe v Starcraftu, se dozvíme právě na této přednášce. Samozřejmě začneme pěkně od začátku, řekneme si, co je genetický algoritmus, jak jej napíšeme, k čemu se hodí. Uvidíme, že je výhodné se inspirovat v přírodě, občas si ji můžeme i trochu upravit (povolit žirafám prodlužovat si krky během života). Dostaneme se i k trochu vzdálenějším tématům, jako jsou flocking behaviours anebo optimalizace s pomocí mravenců.
Informatické přednášky – hardware, operační systémy a spol.
Vydáme se do země skřítků, kteří pohánějí počítače. Počítačové architektury, jejich historie (plná omylů) i současnost. Co je to procesor, jak se programuje a jak se chová. Různé druhy pamětí a jejich cacheování. Jak procesory komunikují s okolím – sběrnice, čipové sady, vstupní a výstupní zařízení.
V HW se dozvíte, jak fungují „opravdové“ počítače, zde pro změnu na čem počítají teoretici. Všechny počítače jsou si rovny, jen některé jsou si rovnější. Turingův stroj obyčejný, nedeterministický, univerzální a paralelní, orákula, Random Access Machine (RAM), Parallel RAM, Pointer Machine, Data Flow Machine, rekursivní funkce, Markovovy algoritmy, reverzibilní algoritmy, buněčné a grafové automaty, ale třeba i dlaždičky v koupelně.
Jak vypadá architektura dnešních operačních systémů aneb co musí programátor vědět, aby mu nepadala Wokýnka/Tučňáci. Správa procesů a vláken, plánování, synchronizace. Paměť, adresace a její přidělování. Správa souborů, filesystémy. Čemu se říká jádro a proč se spojuje s pudlem.
Povídání o tom, jak kdo ukládá data na disk. Dozvíte se, jak funguje filesystém FAT či jeho modifikace VFAT, jak ukládá data Linux na filesystémy EXT3, EXT4 či dosti netradiční ReiserFS. Nadějný nový BtrFS, který možná za pár let nahradí EXT3. Filesystémy pro SSD disky. NTFS. Jako perlička na závěr SpadFS.
Předpoklady: Hrubé povědomí o tom, jak fungují pevné disky.Kamarád u černobílého textového okna září blahem. Chcete poznat, proč? Jak UNIX vznikl, k čemu je dobrý a k čemu třeba není. UNIXová filosofie. Kouzlo skriptů. Kouzlo speciálních souborů. Kouzlo propojování programů. Kouzlo nechtěného. UNIX byl napsán v C a C vzniklo pod UNIXem.
Co ten kernel vlastně je, čím se liší programování v kernelu od normálního kódu, jak sobě vlastní kernel postaviti a jak v něm něco opraviti. Kde najít nejnovější zdrojáky a kde najít pomoc, až se něco pokazí.
Povídání o tom, co se všechno může stát, když spravujete server. Od uživatele, který prozradil heslo ke svému webmailu spambotovi, přes občasné čtení logů, zálohování apod. až do situace, kdy server spadnul a musíme vyrazit na místo. Užitečné pro začínající kořeny.
Předpoklady: Virtuální svetr do virtuální serverovny.Jak funguje Internet a počítačové sítě vůbec: od elektronů v drátech (fotonů v optických kabelech nebo elektromagnetických vln) přes packety a jejich routing až k jednotlivým síťovým službám. Protokoly rodiny TCP/IP, síťové topologie (a proč Internet vlastně nemá žádnou), internetworking. Pár taktů hudby budoucnosti: IPv6, multicasting, přenos v reálném čase atd.
Tato přednáška navazuje na „Sítě a Internet“ a zaměří se na konkrétní aplikační protokoly nad TCP/IP. Zajímá vás, jak funguje web, pošta, DNS, FTP, nebo třeba Jabber? Poodhalíme roušku tajemství těchto protokolů a když zbude čas, přidáme ještě třeba SIP (protokol pro internetovou telefonii).
Předpoklady: NETVětšina webu je dnes založena na protokolu HTTP, pojďme se podívat, jak funguje uvnitř. Metody GET, POST, ale třeba i PUT. Dohadování o typu dat. Cacheování, revalidace a transformace dat. Křupavé sušenky. Jak se vypořádat s dynamicky generovaným obsahem aneb protokol CGI. Mezi klientem a serverem aneb DNS a virtuální servery. Nakonec do toho všeho přimícháme SSL/TLS a máme HTTPS.
Co se stane s e-mailem, když jej odešlete? Kudy chodí a kudy jej čerti nesou? Jaké máte záruky, že přijde; proč občas přijde pozdě nebo vůbec. Problém formátů a kódování, chyby webových i jiných klientů. Protokoly SMTP, POP, IMAP a co se stane, když do nich přimícháme SSL/TLS. E-mailová bezpečnost, spam, viry, phishing a BFU. Nakonec státní datové schránky a proč je to zlý ošklivý nepěkná věc.
Co ovládá vaše náramkové hodinky, MP3 přehrávač nebo třeba cyclocomputer. Ukážeme si, jak se programuje procesor bez OS. PIC kontra AVR. I2C, RS232, LCD displej, 7-segmentovka. Alarm a autoalarm, elektronika v autě a proč se nová auta opravují víc s notebookem než manuálně. Řízení světelné křižovatky dříve a nyní a proč není kruhový objezd lepší. Home-made řízení modelové železnice a srovnání s reálným provozem. Možná ukázky existujících zařízení.
Předpoklady: Základní znalost C nebo nějakého dialektu AssembleruDnešní procesory mají několik úrovní vyrovnávacích pamětí (cache), což způsobuje, že ačkoliv si jsou všechny části paměti rovny, některé si jsou rovnější. Jak taková cache funguje? Jak se procesor rozhodne, co si v ní zapamatuje a co vyhodí? Jak toho můžeme využívat při programování, aby naše programy běžely rychleji? Předvedeme kousek teorie i několik praktických ukázek s poněkud překvapivým chováním.
Předpoklady: Kešu oříškyInformatické přednášky – lingvistika a zpracování jazyků
O jazycích přirozených, počítačových a matematických, jejich popisu a rozpoznávání. Začneme těmi nejjednoduššími: regulární jazyky a výrazy, konečné deterministické a nedeterministické automaty. Pak budeme stoupat po příčkách Chomského hierarchie, kam až to půjde. Jak výpočetně silný je třeba takový automat na kafe?
Programovací jazyky jsou všelijaké – procedurální, funkcionální či logické,
typované silně, slabě nebo třeba i vůbec, objekt... stop, vykládat si o všelijakých rodech,
druzích a čeledích jazyků by byla nejspíš nuda, a tak si raději zajdeme do zoo
a na ta zajímavější zviřátka se podíváme osobně: APL (či A+, případně J:
průvan ve skladišti písmenek), Intercal (když existuje GO TO
, proč by nemohlo
existovat COME FROM
?), Forth (pozpátku píšeme výrazy všechny úplně), Shakespeare
(program coby divadelní hra), Oook!, Lingua::Romana::Perligata a další.
Povídání o tom, jak překladače fungují uvnitř – jak se program parsuje, jak se optimalizuje kód atd. Co je to front end, back end, „middle end“, mezikód a jiná arkána umění kompilátorového. Jak psát programy tak, aby kompilátoru chutnaly, co optimalizovat ručně a co naopak udělá kompilátor lépe než my.
Předpoklady: Základní povědomí o tom, co to je procesor a co dělá.Informatické přednášky – grafika a typografie
Kreslení a zpracování obrazu na počítači. Souřadnice (rovinné, prostorové i barevné) a jejich transformace. Základní grafická primitiva: body, úsečky, kružnice, elipsy, Bézierovy křivky a jejich rasterizace. Vyplňování n-úhelníků a křivkou ohraničených oblastí, flood fill. Pár triků navíc: maticové filtry, anti-aliasing a dithering. Grafické formáty a komprese obrázků. Základy trojrozměrného promítání a vykreslování scény.
Základní algoritmy pro řešení geometrických úloh – konvexní obal, dva nejbližší body v rovině, výpočet obsahu nekonvexního mnohoúhelníka, lokalizace bodu, scanline algoritmus a jeho použití, Voroného diagramy a souvislost s persistentními datovými strukturami.
O podstatě světla a barevného vidění a různých pokusech o reprezentaci barev v počítačích, fotoaparátech, televizích a podobných zařízeních. Systémy RGB, CMY(K), HSV, XYZ, Lab s jejich výhodami i neduhy. „Systém“ Pantone. Reálné kontra imaginární barvy aneb proč nejde vyfotit duha.
Jemný úvod do jazyka určeného k tisku grafiky a textu. Základní principy, řídící konstrukce a datové struktury, cesty a kreslení objektů, transformace souřadnic, DSC komentáře. Co je to PDF (Portable Document Format). Různé druhy fontů (např. Type1, TrueType) a jak fungují.
Lehké nakousnutí jazyka, ve kterém můžete opravdu kreslit planimetrické obrázky, ale i třeba písma nebo piktogramy do zadání a řešení KSP. Jak vypadají CM fonty (ty, které používá TeX) a jak se autorovi povedlo, že se z jediného „obrázku“ dá vygenerovat tlusté, tenké, rovné, skloněné, šišaté písmenko.
Jak na počítači text nejen napsat, ale také vysázet tak, aby pěkně vypadal a aby (což je důležitější) se i příjemně četl. Jak se sází pohádka, jak báseň a jak vzorové řešení KSP plné komplikovaných vzorců. Jak jde dohromady staleté umění typografické a moderní technika. Přineste knihy i letáky, zkritizujeme sazeče, co se do nich vejde.
Z předchozí přednášky máme představu o tom, jak vypadá pěkná sazba. K její výrobě nám pomůže typografický systém TeX. Praktická přednáška s ukázkami použití TeXu od hladké sazby knihy až po zběsilosti hraničící s programováním. Jak do TeXu vkládat obrázky a jak to raději nedělat. Kde shánět další informace: TeXbook, TeXbook naruby a další zajímavá literatura. Praktické rozdíly mezi různými dialekty TeXu. Všelijaká rozšíření: pdfTeX, eTeX, LuaTeX.
Matematické přednášky
Pokud budeme v životě věřit všemu, co je „přeci zřejmé“, dostaneme se brzy do potíží a v matematice to platí dvojnásob. Ale co s tím? Přírodní vědy si vymyslely verifikovatelné experimenty a matematici logiku a dokazování. Co je to výrok, co jeho důkaz a proč se axiomy nedokazují. Jenže jak si je zvolit? A jak se z toho všeho postaví celá matematika? A bude vůbec matematika někdy celá? Studená sprcha pana Gödela coby sebevražedné dovršení snahy získat dokonalý jazyk. Logika coby hra a problém líného profesora. Důkazy boží existence a neexistence.
Předpoklady: LOGIToto je přednáška o základech teorie pravděpodobnosti a statistiky. Dozvíte se, co to je podmíněná pravděpodobnost, rozdělení, střední hodnota nebo rozptyl, jak se to všechno počítá a k čemu je to dobré. Součástí přednášky bude i několik zajímavých příkladů z praxe a krátký kurs přežití ve světě plném chybných statistik.
Hříčka: ve společnosti šesti lidí vždy existují tři, kteří se navzájem znají, nebo neznají (ověřte ručně). Obecněji, pro libovolné „tři“ existuje „šest“ tak, že shora uvedené tvrzení platí. To je jedna z Ramseyových vět, které říkají, že v každém dostatečně velkém objektu vždy existuje nějaký stejnorodý podobjekt. Jednoduchá tvrzení Ramseyova typu, Ramseyova věta pro grafy dvou a více barev, pro systémy p-tic, nekonečná verze a aplikace. Populárně řečeno, chaos to má těžké.
Někomu se může zdát dokazování vět na základě pravděpodobnostního argumentu jako čirá magie. Pokud tento sen skončí, cíl přednášky byl splněn. Použití pravděpodobnostní metody v důkazech existence kombinatorických objektů; metoda střední hodnoty, metoda malých změn, metoda druhého momentu, použití Lovászova lokálního lemmatu.
Předpoklady: Základy pravděpodobnosti (PP)Teorie množin tvoří páteř veškeré matematiky. Pomocí množin se totiž modelují veškeré objekty, které se v matematice vyskytují. Celou teorii prostupuje magický pojem nekonečno. Jakým způsobem se tohoto, pro spekulativní mysl ošidného, termínu zhostila moderní matematika? Množiny a jejich velikosti. Cantorův diagonální trik. Ordinály a houšť kardinálů. Potenciální kontra aktuální nekonečno. Myslíte si, že máte dobrou představu o tom, co jsou přirozená čísla? Možná vás z ní vyvedeme. A co teprve reálná čísla. Problematika volby axiomů determinovanosti versus výběru.
Teorie grafů trochu teoretičtěji. Různé druhy grafů a jejich vlastnosti. Vrcholové a hranové barvení grafů, Eulerova věta, hamiltonicita grafů, rovinné grafy a grafy na plochách, Kuratowského věta, Eulerova formule, věta o skóre, grafové minory.
V teorii grafů zaujímá významné místo problém barevnosti grafu, tedy přiřazení co nejmenší počtu barev vrcholům tak, aby se hranami dotýkaly pouze různobarevné vrcholy. Aplikace problému v informatice je nasnadě. Ukážeme si několik zajímavých teoretických výsledků. Barvení grafů na plochách vyššího rodu, channel assignment problem, hranová barevnost, listové barvení, vybíravost grafů a jejich tříd.
Povídání o grafech, které jde nakreslit na papír bez křížení hran. O tom, co všechno pro takové grafy platí a jak je poznáme, aniž bychom je museli kreslit. Existuje pouze 5 pravidelných mnohostěnů, a my se o tom pomocí teorie grafů přesvědčíme. Barvení rovinného grafu šesti a možná i méně barvami. Proč je Carsten Thomassen ultra-geniální. Když zbyde čas, zkusíme grafy kreslit i na jiné plochy: kupříkladu Möbiovu pásku, pneumatiku nebo ušatou kouli.
Lineární algebra původně vznikla jako elegantní prostředek k popisování geometrie lineárních útvarů (bodů, přímek, rovin, ...) v libovolněrozměrném prostoru, ale ukázalo se, že její kouzlo dosahuje daleko dál. Vektorové prostory, lineární (ne)závislost, báze, lineární zobrazení a matice, determinanty, tenzory. Konečné projektivní roviny.
Řešení úlohy lineárního programování. Simplexová metoda. Celočíselné programování, grafové problémy vyjádřené jako úlohy lineárního programování. Věta o dualitě. Totálně unimodulární matice. Párování, toky. Metoda řezů (cutting plane).
Předpoklady: LATeorie matroidů aneb jak to dopadne, když spojíme lineární algebru s teorií grafů a ještě do toho přisypeme hladové algoritmy. Co je to matroid, prostor cyklů, který matroid je reprezentovatelný a který grafový. Minory a miňonky, dualita a jiné ulity. Důkazy jednoduché, teorie fascinující.
Jak komunikovat po lince, která průměrně každý k-tý bit přenese špatně? K tomu se hodí teorie samoopravných kódů, která nás naučí: vzdálenost slov a jejich souvislost s detekcí a opravou chyb, paritní a lineární kódy, perfektní kódy, Reed-Solomonovy a vůbec polynomiální kódy a několik dolních odhadů nádavkem. A jak s teorií kódů souvisí třeba čeština?
Jak se nám matematika změní, když připustíme, že se záporná čísla také dají odmocňovat? Čísla imaginární a komplexní a jejich různé podoby. Součtové vzorce pro sin a cos dostaneme téměř zdarma. K čemu se hodí v matematice a k čemu ve fyzice. Proč se zastavit u dvou složek aneb quaterniony, octoniony a Cliffordovy algebry. Remember, life is complex.
Co a k čemu je teorie čísel. Počítání v kongruenci, Euklidův algoritmus a jeho použití. Malá Fermatova věta, Čínská zbytková věta a k čemu v praxi jsou. Jak si odvodit kritéria dělitelnosti. Malý výlet do algebry a příslušné zobecnění pár srandovních pozorování. Jak z toho všeho odvodit RSA – asi nejpoužívanější asymetrický šifrovací algoritmus dnešní doby. Jak RSA funguje, proč funguje a jestli bude ještě fungovat. Generování klíčů, faktorizace kontra testování prvočíselnosti.
Chytrý trik pana Fouriera patří již dávno k matematické a fyzikální klasice. Převapivě se ale hodí i při programování: rychlé násobení polynomů a dlouhých čísel (dokonce v lineárním čase), digitální zpracování zvuku a obrazu (spektrální analýza či třeba komprese).
Předpoklady: Základy komplexních čísel (CPLX)Při navrhování algoritmů a počítání jejich složitosti narazíme na celou řádku zajímavých a ne úplně triviálních kombinatorických problémů, a tak se naučíme, jak na ně. Základní triky s faktoriály a kombinačními čísly, sčítání konečných a občas i nekonečných řad, rekurentní rovnice a princip inkluze a exkluze.
Vytvořující funkce coby velký podvod v mezích zákona. Výsledek příkladu si vycucáme z palce a pak dokážeme, že je správný. Malý výlet do algebraických končin a lemma, co není Burnsideovo.
Rozličné kombinatorické hry se zápalkami, kamínky, barvičkami či grafy. U některých si ukážeme výherní či obranné strategie, u některých dokážeme, že příslušná strategie existuje, i když nevíme, jak vypadá. Zmíníme například: všelijaké piškvorky, hex, různé varianty Nimu, vojáčci v poušti, speciality à la Herkules a Hydra, a další. Můžeme se zapovídat i o tom, jak podobné hry programovat na počítači.
Klasická i šílená planimetrie podle přání publika. Konstrukce trojúhelníků ze všeho možného, Apolloniovy a Pappovy úlohy. Zobrazení od souměrností po afinitu a kruhovou inverzi. Geometrické důkazy a věty, různé středy trojúhelníka, Feuerbachova kružnice devíti bodů a další čtyři její významné body, Cevova a Menelaova věta. Kouzlo tětivových čtyřúhelníků a nepřeberné množství dalších témat.
Předpoklady: Pravítko a kružítko (alespoň virtuální)Jemný úvod do Mongeova promítání a axonometrie. Jak nakreslit krychli aby vypadala „jako živá“, jak narýsovat na list papíru dvě navzájem kolmé roviny a poznat, kde se protínají a spousta dalších zajímavých konstrukcí.
Předpoklady: Prostorová představivost výhodou, pravítko a kružítko rovněž, koulítko a rovinítko netřeba.Existenci slona v Africe snadno dokážete tím, že ho přivedete. Jak ale ukázat, že tam žádný slon není, případně že sice je, jenže ho nejde najít pomocí pravítka, kružítka a jeepu? Přímo se to dělá těžko, ale existuje spousta krásných triků, jak neřešitelnost problémů dokazovat. Nesložitelné hlavolamy, nerozvázatelné uzly, nepopsatelná čísla, neroztřetitelné úhly, nealgoritmické problémy a jiné slasti nekonstruktivní matematiky. Jak naopak ukázat, že něco existuje, aniž bychom věděli, jak to vypadá?
Nejen ve fyzice se často setkáme s rovnicemi typu a=∂ v / ∂ t. Jak se s tím počítá a proč nemůžeme zkrátit ∂. Derivace, integrál, jak se počítají, a zbude-li čas, tak i některé obyčejné diferenciální rovnice.
Fyzikální přednášky
Pozorování podzimní hvězdné oblohy spojené s astronomickým minikursem. Od antických a ještě starších bájí k modernímu příběhu o Velkém Třesku a naopak od celkem seriózní vědy k rozmarnému filosofování o světě a našem místě v něm. Hvězdáři a hvězdopravci, „Už staří Řekové ...“, měření a vážení na dálku, vývoj hvězd a kosmologie, antropický princip, kdo schvaluje fyzikální zákony? Jak se podle hvězd orientovat a jak fungují sluneční a třeba i měsíční hodiny.
Předpoklady: Počasí dovolí. Měsíc nejlépe v novu.Trochu teoretičtější (a nezávislé) pokračování SKY. Co se děje s hvězdami na konci jejich života, co je to bílý trpaslík, neutronová hvězda, černá díra. Jaktože se černé díry dají pozorovat a proč jsou obvykle ve středu nejsilnějších pozorovaných zdrojů světla. Jak se vyvíjel vesmír, co je to reliktní záření, temná hmota, energie a proč současná teorie popisujíci velký třesk je asi v základech špatně. Obsah přednášky se upraví dle zájmu posluchačů (a mých znalostí).
Předpoklady: Fantazie a otevřená mysl. Jak se říká příroda je divočejší, než nejšílenější známá teorie.To, že je světlo elektromagnetické vlnění, asi každý ví. To, že elektrická a magnetická složka ve světle svírají pravý úhel, je známo o něco méně. Ale jak se k tomu vlastně dospělo? Maxwellovy rovnice a jak z nich plyne světlo. Snellův zákon.
Předpoklady: Znát pojem derivace (DERIV), vektoru (LA) a obojí mít zažité.Fyzika na střední škole se vyhýbá pojmu derivace jako čert kříži. Co všechno se dá spočítat, když už víme, co to je? Keplerovy zákony, harmonický oscilátor, vrh vzhůru s bržděním vzduchu, prověšení drátu (jen ideálního :–)) atd.
Předpoklady: Vědět, co je derivace (DERIV) a nebát se jí.Jak fungují digitální elektronické obvody, ze kterých jsou postavené (nejen) počítače. Nuly a jedničky jako napěťové úrovně; kombinační obvody (transistory, hradla, multiplexery), sekvenční obvody (klopné obvody, registry, čítače) a asynchronní obvody. Troška matematiky okolo aneb logické formulky a De Morganovy zákony; proč stačí jenom jeden typ hradel. Třístavová hradla a sběrnice ... zde plynule přecházíme v HW.
Ostatní přednášky
Převážně nevážné a mírně nepřed-vídatelné po-vídání o jazyku i jazyce. Základní jazykové rodiny a jejich podobnosti i odlišnosti. Co má společného čínština s angličtinou a co nikoliv. Jak se jazyky vyvíjejí a jak se navzájem ovlivňují. Kde jsme přišli k pravidlům a jaký je jejich smysl. Existují synonyma? Proč je jazyk nejednoznačný a proč je to dobře. Jak se na jazyk dívá matematik a jak se na matematiku dívají lingvisté. Jak vzniklo písmo? A jak otazník? Jak zapsat zachrochtání a jak mlasknutí &c.
Už Vás nudí jazyky minulosti, které mají jinou výslovnost a jiný zápis? Obsahují výjimky z pravidel? Seznamy speciálních vyjmenovaných slov a interpunkci, která je jiná v úterý, v sobotu a ve větách hovořících o papoušcích? Vítejte do klubu! Povíme si něco o umělém jazyku, kteří byl vytvořen logiky pro logiky. A stroje mu skvěle rozumí!
Nezávazné povídání o Matfyzu a základním matfyzáckém folkloru. Určitě si přečteme matfyzáky sepsaný Úvod do matfyzáka a zazpíváme pár matfyzáckých písní. Zbytek už bude záležet na tom, co budete chtít slyšet.
Hlavním tématem této přednášky bude rozbor matfyzáckých vtipů a polemizování nad nimi. Které vtipy jsou dokonale promyšlené a chápou je jen matfyzáci? A které naopak určitě matfyzáci nevymysleli? To a ještě více se dozvíte na této přednášce.
Jak ze neztratit v terénu a jak se neztratit na moři. Vývoj umění navigace. K čemu je důležité slunce a hvězdy, ale proč mořeplavcům nestačí, alespoň dokud neobjevíme hodinky. Použití mapy, busoly a GPSky. Orientace bez pomůcek a použití Ariadniny nitě. Bleskový úvod do sférické astronomie a časomíry čili jak (ne)postavit sluneční a třeba i měsíční hodiny. Jak reprezentovat mapu v počítači a jak raději ne. Jak zapisovat polohu místa na Zemi (přestože Země má tvar podivně nakousnuté hrušky) a kolika způsoby to jde. Různé druhy map a jejich (z)kreslení. Jak se neztratit v kartografii. Praktické cvičení v terénu.
Dříve se ke kreslení map používaly pastelky, dnes k tomu lze použít také počítač. A v době internetu to i sdílet. Co se stane, když pustíme desetitisíce lidí, kteří začnou kreslit zároveň? Co použít k zaznamenání vlastního domu, kde sebrat řeky a jak z toho nakonec udělat turistickou mapu či autonavigaci? Aneb hračka technologického nadšence do terénu.
Copyrighty, patenty, trademarky a podobný obtížný hmyz. V čem se liší a jak se vyhnout pobodání. K čemu jsou licence, oblíbené licence free softwaru a co dovolují. Jak škodí patenty, jak se jim vyhnout a kdy je lepší nevědět. Zbraně hromadného ničení v rukou velkých firem a co je patentový troll. Jak fungují trademarky a kdy se jim lze smát. Hudba, filmy, autorské svazy, poplatky, ACTA a co s tím má společného George Orwell. Přineste svoji oblíbenou EULA, zasmějeme se.
Předpoklady: Silný žaludekČeské předmětové olympiády z pohledu soutěžícího i nezávislého pozorovatele. Jak se dostat do celostátního kola, jak (možná) dojít až do mezinárodní olympiády a která cesta vede zaručeně do pekel. Příspěvek ze strany korespondenčních seminářů, aneb zapomeňte školní znalosti, ty vám nepomůžou. Nečekejte univerzální rady, neb žádné takové neexistují, spíše vyprávění o cestě obyčejného smrtelníka olympiádním molochem.
Třaskaviny a manipulace s nimi. Co je ještě bezpečné a co nevyrábět bez odborného dohledu. Proč něco vybuchuje i za vlhka a něco jen za vlhka. Nejsmradlavější látky světa, jak se dají vyrobit a proč to nedělat. Jak bezpečně vyrobit dvoumetrový kráter a jak spálit hliníkovou vidličku. Jak spočítat správný poměr surovin v zápalné směsi, jak (ne)odstřelit pařez. Které látky ve tmě svítí. Teoretická přednáška, žádné velké díry do světa (ani do stolu) nelze čekat, neboť letos nestíháme nakoupit suroviny.
Předpoklady: Nezáporný vztah k chemiiČeské koleje a co po nich jezdí, trocha historie. Život okolo železnice, řízení dopravy. Proč (asi) se srazily vlaky v Moravanech – metody zjišťování volnosti koleje a další speciality. Co je to šotouš a kde ho můžete spatřit. Vstup nových dopravců na české koleje, soudní spory mezi firmami v oboru a co to znamená pro naše železnice, lokomotiva řady 380 „Messerschmitt“.
Předpoklady: Alespoň letmé povědomí o tom, co je to železnice.Existuje to už nějakých 2000 let a za tu dobu to infiltrovalo celou naši kulturu. Vývoj křesťanství od počátku do současnosti, proč už se neupalují čarodějnice a kdo to vlastně dělal. Jaké církve existují dnes a proč se nespojí. Mýty a předsudky, zastaralé informace a jak k tomu přispívá školní vyučování. Co to je mše, přijímání, posloupnost svatých apod. Problém financování církví státem. Když zbyde čas, přijdou na řadu i vtipy a drby.
Povídání o tom, co mají společného tak zdánlivě odlišné filosofické směry (nebo náboženství) jako buddhismus, šamanismus, křesťanství, ...\ Nirvána jako cíl nebo prostředek. Přenos myšlenek na dálku. Psychosomatika a léčitelství, psychotropní látky, placebo efekt, homeopatika. Výchova, vůle, vedení a mnohé další. Povídání o temných koutech lidské duše.
Předpoklady: Ochota připustit existenci duše a iracionalitu člověka.Jak zmapovat alespoň část svých myšlenek a jak se v mapě neztratit. Jak nejlépe mohu dosáhnout toho, aby mapovaná oblast při samotném mapování rostla. Využití map mysli při přípravě čehokoliv. Proč je velký čistý papír někdy lepší než počítač. Brainstorming, duševní rozcvičky, nasazování klobouků a další užitečné techniky, jak něco v krátkém čase vymyslet, a různé způsoby, kterak přijít na řešení problému.
Máme úžasný produkt (službu, nabídku) a chceme mu udělat pořádnou reklamu. Propagace osobní i hromadná. Jak vyrobit dobrý plakát, jak hlásit do školního rozhlasu, co říct novinářům, aby výsledná zpráva aspoň trochu odpovídala realitě. Propagace zjevná i skrytá. Základní chyby, kterých se vyvarovat. Mýtická zkratka PR. Komerční propagace má jiná pravidla a metody, to je však již nad rámec této přednášky.
Napůl přednáška, napůl diskuze o tom, co vlastně tvoří úspěch. Někteří tvrdí, že to je jen o vlastní vůli. Je to opravdu tak? Pravidlo 10 000 hodin. Dá se vůle naučit? Jak být doma co nejproduktivnější a jaký je skutečný smysl řešení seminářů. Talent a jestli je opravdu potřeba.
Pojďme usednout k šálku lahodného čaje a povídat si o tom, co se v něm skrývá. Kde se čaj vzal, kde se pěstuje, jak se zpracovává a jak ho připravovat. Trocha čajového zeměpisu, dějepisu i čajové chemie a čajové kultury. Též o všelijakých substancích čaji podobných.
V pozadí za poslouchanou hudbou se schovává pan režisér – harmonie. Proč se nám některé kombinace tónů poslouchají lépe a jiné hůře, jak je za sebe kombinovat. Co je to konsonance, disonance, personance a co s tím vším má společné Asonance. Harmonické konstrukce a postupy. Proč se pro různé hudební nástroje píše jiná hudba, proč zní stejný akord jinak na kytaře a na klavíru. Co je to čtyřakorďák a proč má takový úspěch. Teorie proložená mnoha ukázkami; pokud zbyde čas, můžeme si složit třeba písničku, čtyřhlasý chorál nebo bachovskou dvouhlasou polyfonii.
Velmi staré umění žonglování rozvíjí osobnost po mnoha stránkách, zlepšuje mimo jiné koordinaci, prostorovou orientaci a náladu. Jak začít a jak vytrvat. S čím vším se dá žonglovat, jaké všemožné triky existují a jak se zapisují pomocí čísel. Bonusem ukázky některých nepříliš těžkých triků. V případě zájmu možnost zapůjčení náčiní o poledních pauzách s radami pro začátečníky a mírně pokročilé (kdo umí s 5 a více míčky, může učit mě).
Když je program na jednoho člověka moc velký, začne na něm pracovat lidí více. Tato přednáška bude pojednávat o tom, jak takový tým lidí uřídit, od dobrovolnických neřízených projektů, po hierarchie. Které nástroje se k tomu hodí a co dělat, když je tým rozložen do několika časových pásem. A co plyne z toho, že devět žen neporodí dítě za jeden měsíc?
Chtěli byste se na vysoké škole naučit řešit otevřené problémy, nebo třeba uvažujete o práci v akademické sféře? Budeme si povídat o tom, jak takové bádání probíhá: jaké problémy se obvykle řeší, jak taková spolupráce vypadá, kde se publikuje a tak podobně. Když bude zájem, můžeme otevřít debatu i o kontroverznějších tématech, které se kolem vědy točí.
Fotografování není jen o tom zamířit a zmáčknout spoušť. Představíme si druhy fotoaparátů, které jsou k dispozici. Dozvíme se o svaté trojici – clona, závěrka, citlivost. Jaké jsou rozdíly mezi objektivy a proč nebudou fotky z mého mobilu kvalitní, i když má 10 megapixelů? Co je to expozice? Po technické části se zaměříme na kompozici. Řekneme si, kterých pravidel je dobré se držet a kdy je můžeme porušit. Podíváme se na příklady jak se to má dělat a jak naopak ne.