Jarní soustředění KSP 2016

Společné foto na louce

Soustředění s tématem Kamenné univerzity, kamenného počítače a kamenožroutů proběhlo 16. až 23. dubna poblíž Roseče u Jindřichova Hradce.

Po příchodu do areálu pradávné Kamenné univerzity nás jménem jeho magnificence děkana Magmy přivítala část profesorského sboru – proděkan Žula, objevitel a vynálezce křemene doktor Kamenec a také předseda studentského spolku Pískovec. Pak nás vzali na prohlídku areálu univerzity – bylo nám také mimo jiné řečeno, že toto je jediná univerzita na světě, která vlastní skutečný kamenný počítač.

Terminál kamenného počítače s chybovou hláškou

Po úvodním seznámení nás čekalo vyběhání si studentského průkazu na studijním oddělení, při kterém jsme si i zároveň otestovali úroveň našich znalostí. Po úspěšném zvládnutí formalit nás pak čekala zasloužená imatrikulace… a ještě zaslouženější studentský život – studentský spolek pro nás totiž uspořádal tradiční noční kamenování svítícími kameny!

Když jsme se ale druhý den probudili a úspěšně zvládli neusnout na dopoledních přednáškách, zjistili jsme, že během nočního kamenování do areálu univerzity pronikla investigativní reportérka místního kamenného plátku. Bohužel se dostala až k terminálu našeho kamenného počítače a odhalila jeho tajemství. Kamenný počítač byl jenom trik! Uvnitř byl celou dobu trpaslík (tedy přesněji trpasličí rodina předávající si řemeslo z otce na syna), který vyhazoval ven kamínky. A ještě horší bylo, že se to reportérka chystala zveřejnit.

Robotův pokus o nalévání vody

Hrdinná snaha našeho profesorského sboru reportérku chytit bohužel ztroskotala na tom, že se nikomu nechtělo do katakomb. Ale i na to jsme našli řešení. Kolega správce počítačové sítě Pazourek vyhrabal ze skříně staré programovatelné neandrtálce. Bohužel se ale ukázalo, že jejich programování za ta léta uskladnění vzala za své a tak byl pro studenty vypsán nový předmět Programování neandrtálců.

S úkolem naprogramovat neandrtálce jsme se poprali znamenitě, vyslali jsme je do katakomb za reportérkou a tím aspoň na chvíli zažehnali problém. Vedení univerzity už ale situace s falešným počítačem přišla nanejvýše nešťastná a tak bylo rozhodnuto, že počítač zkusíme skutečně postavit. K tomu ale bylo potřeba mnoho literatury, drahé (a velmi těžké) žulové literatury. Proděkan sice chvíli přemýšlel, že by obětoval svůj kožich, ale nakonec bylo rozhodnuto vyslat do okolních knihoven studenty, aby si knihy pro úsporu nákladů přečetli, zapamatovali a potom donesli do naší vlastní knihovny.

Psaní na klávesnici nosem

Další den jsme zahájili brzkým ranním vstáváním a odpoledne jsme pokračovali sháněním surovin na výstavbu počítače a obchodováním s nimi na PraAukru. Obchodování se sice díky přítomnosti černého trhu a doktora Buráka občas vyvíjelo nanejvýš zajímavě, ale nakonec se nám povedlo surovin získat snad dost. Všem nám ale vrtaly hlavou příběhy o tom, co se stalo s jinými univerzitami, které se pokusily kamenný počítač postavit.

Večer jsme se tomu rozhodli přijít na kloub a tak jsme se vydali zkoumat do blízké vesnice a do rozvalin jedné starší univerzity. Po prolezení jeskyně, nádraží a mnohonásobné návštěvě nemocnice jsme se sice doslechli spoustu informací (třeba tu, že stará univerzita zmizela zničehonic během pár dnů, nebo že proděkan současné univerzity cílí primárně na svůj prospěch a o univerzitu mu tolik nejde), ale rozluštění osudu staré univerzity jsme se moc nepřiblížili.

Výlet aneb pololetní prázdniny

Pak už nastaly pololetní prázdniny a byl čas vydat se na dlouhý výlet domů a na konci prázdnin zase nazpět na univerzitu. Některé výlety byly dlouhé, některé se chovaly dost náhodně, ale nakonec jsme se zase všichni sešli zpátky na půdě univerzity, kde se večer konal veliký banket s kasínem – proděkan totiž v touze získat sponzory sezval několik vlivných podnikatelů.

Začátek banketu sice ozvláštnil příchod reportérky, která konečně vylezla z katakomb a po úrazu hlavy si nic nepamatovala, ale pak už nic nebránilo tomu oddat se sázení, posedávání na baru nebo dražení směnek.

Fáborkový souboj v lese

Ve středu jsme se chvíli museli starat o svá základní pravěká práva, totiž lovit a nebýt uloven. Po zajištění našich práv a vypořádání se s několika monstry jsme se pak opět mohli vrhnout do výstavby komponent nového kamenného počítače a vedlo se nám skvěle – vyrobili jsme celkem pět různých prototypů, z nichž některé vynikaly přenositelností, jiné bytelností či kvalitním marketingem. Bylo určitě z čeho vybírat.

Takový počítač, to ale není jenom hardware, je také potřeba ho naprogramovat. A protože počítač se nejlépe programuje za studena, tak jsme se v noci ze středy na čtvrtek vydali do jeho útrob a v šifrovačce jsme se postarali o inicializaci a spuštění všech komponent.

Procesor vybavený naslouchacím skřítkem

Už se ale přiblížil závěr akademického roku, který s sebou přinesl shánění zápočtů a pak zkouškové období v podobě týmové soutěže. A aby toho na studenty nebylo málo, tak ještě bylo potřeba okolo nově postaveného počítače provést několik šamanských rituálů, z toho aby se jeden unavil. Proto nám přišla velmi vhod možnost vypustit trochu páry na úžasné pyžamově-taneční party a protančili jsme se až do dalšího dne.

Herní plán na závěrečné hře

Další den to přišlo, slavnostní spuštění celého počítače. Chvíli jsme museli ještě získávat posledních pár speciálních součástek, které byly důmyslně ukryté třeba v knihovně, ale nakonec už nám nic nebránilo stisknout to velké kamenné tlačítko… tedy až na to, že se v tu chvíli odněkud vyrojili kamenožrouti přilákáni velkou koncentrací čistého kamene v počítači.

Kamenožrouti nám sice sežrali část pozemků univerzity, ale nakonec jsme na ně vyzráli – nechali jsme je rozžhavit se bojem a pak jsme je naházeli do rybníka, aby pukli. A povedlo se!

Pak už následovala jen veliká oslava a půlnoční koupání. A bylo co oslavovat, kamenný počítač nepostaví jen tak někdo :-)

Rozvrh a fotky

Den Ráno Dopoledne Odpoledne Večer a noc
Sobota Příjezd a seznamovačky Programátorský test na studijním oddělení Kamenování se svítícími koulemi
Neděle Přednášky Programování neandrtálců Přednáška Pamatování knih (texty)
Pondělí Evoluce brzkého rána (texty) Přednášky PraAukro – ekonomická hra (zdrojáky) Přednáška Gamebook
Úterý Krátký, střední, dlouhý a kostka výlet Přednáška Kasino
Středa Přednášky Krepákový boj Stavění počítačů Přednáška Šifrovačka aneb programování počítače (šifry)
Čtvrtek Dospávání šifrovačky
Půlnoční přednášky
Získávání zápočtů Teoretická soutěž
(zadání, řešení)
Přednáška Šamanské rituály Pyžamová párty
Pátek Přednášky Velké finále a boj s kamenožrouty Řešení šifrovačky Závěrečná hostina
Sobota Odjezd

Další fotky:


Přednášky

DenDopoledne IDopoledne IIVečer
Neděle Základy algoritmizace, složitosti a datových struktur
Martin Šerý, Karry Burešová
Základy programování
Kuba Maroušek, Dominik Macháček, Karry Burešová
Základy programování
Kuba Maroušek, Dominik Macháček, Karry Burešová
Základy algoritmizace, složitosti a datových struktur pro pokročilé
Petra Pelikánová, Jirka Setnička
Intervalové stromy
Jirka Setnička
Testování a kvalita softwaru
Michal Pokorný
Programování v jazyce Java
Michal Pokorný
Kryptologie
Martin "Medvěd" Mareš
Pondělí Základy programování
Kuba Maroušek, Dominik Macháček, Karry Burešová
Základy algoritmizace, složitosti a datových struktur
Martin Šerý, Karry Burešová
Cvičení
všichni
C++ a objektově orientované programování
Jirka Setnička
Datové struktury pro pokročilé
Jenda Hadrava
Počítačová grafika
Martin "Medvěd" Mareš
Teorie nemožného
Martin "Medvěd" Mareš
Úterý Výlety Dynamické programování
Jenda Hadrava
Webové stránky
Michal Pokorný
Programování v jazyce \Cis
Dominik Macháček
Středa Grafy & algoritmy
Petra Pelikánová, Jenda Hadrava
Grafy & algoritmy
Petra Pelikánová, Jenda Hadrava
Grafová cvičení
všichni
Grafy & algoritmy pro pokročilé
Martin Šerý, Jirka Setnička
Grafy & algoritmy pro pokročilé
Martin Šerý, Jirka Setnička
Čtvrtek Půlnoční přednášky:
Vektorizace hrochůPetra Pelikánová
Počítač bez myšiKarry Burešová
Létání s dronemJirka Setnička
Programování v jazyce C
Jenda Hadrava
Sítě a Internet
Ondra Hlavatý
Derivace a integrály
Kuba Maroušek
Pátek Herní algoritmy
Karry Burešová
Toky v sítích
Petra Pelikánová
Principy počítačů
Ondra Hlavatý
Strojové učení
Michal Pokorný
Základy teorie čísel a geometrie v algoritmech
Jirka Setnička
C++
Ondra Hlavatý