Seznam přednášek aneb Karolínka
PřihlásitMůžete si také stáhnout PDF verzi.
Milý účastníku podzimního soustředění KSP, máš možnost vybrat si přednášky předem, aby se organizátoři mohli pořádně připravit již před soustředěním a přednášky byly co nejkvalitnější.
Přednášky jsou rozděleny do několika kategorií. Každé kategorii přednášek budou vyhrazeny nějaké přednáškové sloty a v každé kategorii se tedy hlasuje nezávisle na ostatních.
Po přihlášení (do webového účtu, který Ti byl vytvořen při registraci, nebo který jsi již předtím měl) můžeš každé přednášce přiřadit 0 až 100 bodů a tím si ji vybrat. Body jsou kladná celá čísla nebo 0 a jejich součet přes všechny přednášky v kategorii musí být menší nebo roven 100. Doporučujeme nevyplýtvat vše na pár přednášek (či dokonce jednu).
Hlasuj prosím do neděle 1. září. Na samotném soustředění další hlasování o přednáškách již nebude. Kdyby se Tvá oblíbená přednáška nedostala do výběru nebo budeš chtít slyšet o něčem jiném, můžeš zkusit na soustředění přemluvit k přednášení někoho z organizátorů.
- Základní přednášky
- Workshopy
- Půlnoční přednášky
Základní přednášky
V této kategorii sídlí přednášky, které se dají považovat za základní stavební kameny informatiky, ať teoretické, či praktické.
Algoritmy a datové struktury
Pravděpodobně dvoudílná přednáška pro ty, kdo potřebují dohnat základní znalosti nutné pro ostatní přednášky. Zadefinujeme si základní pojmy jako je algoritmus, program, rekurze a jak se počítá jejich časová složitost, bude následovat přehled základních algoritmů – převážně třídění, rychlé hledání k-tého nejmenšího prvku, práce s výrazy a další.
Co to jsou grafy, jak je v programech reprezentovat a hlavně k čemu se dají použít. Prohledávání grafu do šířky i do hloubky. Hledání nejkratších cest: Dijkstrův a Floydův algoritmus. Minimální kostry a Union-Find problem.
V rámci této přednášky se budeme zabývat problémy tak těžkými, že nikdo na světě pro ně neumí vymyslet efektivní (rozuměj polynomiální) algoritmus. Spousta lidí dokonce věří, že to vůbec možné není. Abychom mezi tyto problémy pronikli, seznámíme se s pojmy NP-úplnosti a NP-těžkosti. Především si však konkrétní těžké úlohy ukážeme a naučíme se i některé těžké úlohy rozpoznat. Závěrem si řekneme, jak se s těžkými úlohami vypořádat v praxi.
O problému hledání cest v grafech trochu podrobněji. Obecné relaxační schéma, Bellmanův-Fordův a Dijkstrův algoritmus a jejich zrychlení pomocí různých datových struktur. Potenciálová redukce a heuristiky (třeba A*), zaokrouhlování délek hran. Souvislosti s násobením matic: transitivní uzávěr, Seidelův algoritmus, Kleeneho algoritmus a regulární výrazy.
K čemu je dobré, když grafem teče voda. Předvedeme si klasický problém toků v sítích a jeho všelijaké, mnohdy dosti překvapivé aplikace. Jak rozestavět n věží na šachovnici a jak ji místo toho pokrýt dominovými kostkami? Další souvislosti, jako třeba násobná souvislost grafů.
Předpoklady: Umět plavat (zejména v matematice)Předvedeme si několik rychlejších algoritmů pro problém maximálního toku. Dinicův algoritmus a jeho mnohá vylepšení. Všelijaké příbuzné problémy: assignment problem, aneb hledání nejlevnějšího bipartitního párování. Maximální tok minimální ceny, aneb co když za průtok trubkami musíme platit? Ukážeme si algoritmus založený na postupném vylepšování a předvedeme si na něm obecnou myšlenku, kterou můžeme použít u optimalizačních problémů. Nahlédneme, že všechny zmíněné problémy můžeme popsat jako lineární programy, a proč se to občas vyplatí dělat. Pokud zbyde čas, řekneme si, co se změní, když budeme chtít vedle ropy v jedné síti zároveň přepravovat i čaj a Kofolu, a proč je to problém výrazně těžší, ale přesto řešitelný.
Předpoklady: TOKYJak si ukládat data natolik šikovně, abychom je nejen neztratili, ale také našli dříve, než si pro nás přijde Smrť. Klasické struktury jako pole, seznamy, fronta a zásobník, trie, vyhledávací stromy (vyvážené, AVL, a-b, splay), haldy (binární a obecně regulární) a v neposlední řadě hešování.
Důmyslnější varianty vyhledávacích stromů: splay stromy, BB-α stromy, rankové stromy, vícerozměrné stromy. Chytřejší haldy: binomiální, Fibonacciho, rank-pairing. Amortizovaná analýza složitosti. Též několik přátelských randomizovaných datových struktur: skip listy a treapy.
Na přednášce si ukážeme některou z méně známých složitějších datových struktur. Pokud Ti ostatní přednášky přijdou moc jednoduché, tato je ta pravá pro Tebe.
Zapomeňte na pracné vyvažování vyhledávacích stromů. Místo toho zavedeme triviální pravidlo: pokaždé, když pracujeme s nějakým prvkem, vytáhneme ho do kořene stromu. Ukážeme, že toto pravidlo stačí na dosažení logaritmické složitosti, tedy aspoň amortizovaně. Také dokážeme, že Splay strom je nejhůře konstanta-krát horší než libovolný jiný strom, a možná i spousta dalších magických vlastností.
Stromy jsou jednou z nejtypičtějších (a nejjednodušších) odrůd grafů. Ledacos pro ně umíme řešit mnohem rychleji než pro obecné grafy, tak se pojďme podívat, jak se to dělá. Předvedeme několik obecných technik pro práci se stromy: DFS očíslování, „vandalskou indukci“, intervalové reprezentace. Různé rozklady: heavy-light, Fredericksonův, separátorový a ST-stromy.
O algoritmech značně magických a nečekaných. Jak násobit n-ciferná čísla rychleji než v kvadratickém čase. Kouzlo na slévání setříděných posloupností v konstantním prostoru. Isomorfismus stromů pomocí přihrádkového třídění. Bitové kejklířství. Hledání největší díry.
Ukážeme si (téměř) obecný způsob, jak naučit datové struktury zapamatovat si celou svou historii. Předvedeme si, jak tuto historii modifikovat a k čemu to je celé dobré.
Některé úlohy jsou tak těžké, že je za dobu existence tohoto vesmíru nedokážeme vyřešit (naneštěstí to zatím o většině takových úloh ani nesvedeme dokázat). Co kdyby nám ale stačilo i řešení, které je nejhůře o 10 % horší, než to optimální? Ukážeme si pár klasických aproximačních algoritmů a aproximačních schémat: 2-aproximace bin packingu, obchodní cestující ve 2D, množinové pokrytí, MaxSAT a další.
Při návrhu algoritmů nás nejčastěji zajímá časová složitost na nejhorším možném vstupu. Co když ale většinou potkáváme lehké vstupy? V reálném světě občas seznamy, které chceme setřídit, už jsou skoro setřízené a plno grafů, ve kterých hledáme cesty, jsou řídké, rovinné, nebo jinak krotké. Ukážeme si, že u nějakých problémů jde mít to nejlepší z obou světů: algoritmus, který je na těžkých vstupech rychlý a na lehkých ještě rychlejší. Povíme si taky něco o splay stromech a pairing haldách, dvou beyond-worst-case datových strukturách.
Intervalový strom je datová struktura pracující s intervaly, se kterou se můžeme setkat v mnoha úlohách (zejména soutěžních). Řekneme si, co to intervalový strom je, jaké všechny druhy intervalových stromů existují a jejich použití si ukážeme na úlohách. Na závěr si představíme jednu „magickou“ datovou strukturu jménem Fenwickův strom.
Dynamické programování je programátorská technika využívající velice prostinkého nápadu: Proč něco počítat několikrát, když to mohu spočítat jednou a výsledek si uložit? Na této přednášce si ukážeme, že tento jednoduchý nápad může pomoci efektivně vyřešit i poměrně obtížné úlohy.
Ukážeme si dynamické programování tak, jak ho neznáte. Od subsetové dynamiky, přes meeting at the middle až po geometrii v dynamickém programování. Bude doprovázeno množstvím příkladů.
Předpoklady: DYNPNěkdy potřebujeme najít podřetězec ve velkém množství textu. Stromeček trochu připomínající ten biologický aneb trie. Proč se ve vstupu vracet neboli Knuthův-Morrisův-Prattův algoritmus. Hledání více řetězců najednou podle Aha a Corasickové. Okénkové hešování Rabina a Karpa.
Spousta algoritmů je mnohem rychlejší, než jak na první pohled vypadají. Šikovný způsob, jak takové chování zkoumat, je amortizovaná časová složitost. Předvedeme několik trochu překvapivých příkladů amortizace: dvojková a jiná počitadla, datové struktury založené na přebudovávání, vyhledávací stromy bez otravného vyvažování, dynamizace datových struktur, udržování historie.
Programovací jazyky a nástroje
Jazyk C patří k nejrozšířenějším jazykům, hodí se pro low-level programování i kusy kódu, které mají zejména být rychlé. Představíme si datové typy a běžné programové konstrukce, vysvětlíme si základy práce s ukazateli a také se seznámíme se standardními knihovnami jazyka C.
C# je programovací jazyk sice vysokoúrovňový, ale stále silně typovaný a plný velmi zajímavých funkcí. Podíváme se, jak příjemné vlastně může být programování v jazyce, který je na první pohled plný zbytečné byrokracie. Také si něco povíme o novinkách v C# a také o tom, jak tenhle jazyk ze země oken pohodlně používat na Linuxu.
import antigravity
")
[PYTH2]
Povídání o méně známých částech Pythonu. Datový model: objekty, třídy, metatřídy, dekorátory a deskriptory. Magické metody a na nich postavené protokoly. Generátory, generátorové výrazy a funkcionální styl programování. Asynchronní a paralelní programování. Zajímavé moduly nejen ze standardní knihovny. Propojení Pythonu s C, ...
Předpoklady: Základy Pythonu.Jak vypadá programovací jazyk z roku 1960, který je velmi jednoduchý, ale přitom tak mocný, že do něj skoro každou vymoženost moderních programovacích jazyků někdo dodělal jako knihovnu. Datový model tvořený atomy a krabičkami, z nichž stavíme seznamy a stromy. Kód je také druh dat: funkce vyššího řádu, makra, metaprogramování. Dialekty LISPu: Common LISP, Scheme a třeba také Clojure.
Rust je relativně nový jazyk, co si dělá ambice nahradit C. Programy napsané v Rustu zaručeně bezpečné, pro vhodně zvolenou definici slova „bezpečné“. Ukážeme si, co dělá borrow checker, co je to discriminated union a co dokáží generické funkce.
Zrychlovat procesory už moc neumíme, tak si jich pořídíme více. Jak psát programy, které běží paralelně ve více procesech nebo vláknech. Jak vlákna usměrnit, aby nám nerozbila program na nečekaných místech. Rozebereme, jak fungují zámky, kdy je musíme použít a jakou cenu za to platíme.
Jak vyvíjet program delší dobu a nezbláznit se u toho. Různé systémy pro správu verzí od diff/patch přes CVS a SVN až ke Gitu. Jak Git funguje: stromy, commity, větve, tagy. Merge mezi větvemi nebo mezi různými počítači.
Používáte Git pro všechny své programy a k svačině místo novin čtete commit logy svých oblíbených projektů? V tom případě pojďme nahlédnout pod pokličku, jak Git funguje uvnitř. Reprezentace historie pomocí hešování grafů. Pracovní strom, index, commity a jejich adresy, větve. Pack files jako elegantní způsob komprese dat na disku i na síti. Kouzelnické triky: hledáme bugy půlením historie, přepisujeme dějiny, automaticky konvertujeme soubory. Git v praxi: jak se liší správa zdrojáků v projektech o jednom, deseti a tisíci programátorech. Udržujeme patche k cizímu programu aneb StGit.
Tvrdí se, že číst kód je mnohdy těžší, než ho psát – dokonce i po sobě, stačí krátká doba.
Je několik obecně uznávaných pravidel, jak kód psát a jak ne, aby byl hezký a dobře čitelný.
Od základních (rozumná pojmenovací konvence, systematické odsazování),
až po to, kdy opravdu použít goto
, jak členit program na funkce a jak využít
nějaké třídy, moduly a podobně. Jak napsat užitečný komentář nebo dokumentaci.
A kdy se vyplatí se na všechna tato pravidla vybodnout.
Odložme na chvíli své myše a pojďme si vyzkoušet textový editor, který umí poslouchat na slovo. Pravda, budeme se ta slova muset chvíli učit, ale výsledek bude proklatě efektivní. Základní příkazy, textové objekty, regulární výrazy, makra, kouzla. Neovim, Lua a language servery. Vimovité ovládání jiných programů, třeba webového prohlížeče.
SELECT something FROM knowledge LIMIT 90min
")
[SQL]
Jak si schovat data do relační databáze a jak je tam zase najít, ideálně rychle. Definice tabulek a indexů. Dotazy a jejich skládání a vnořování. Pohledy, funkce a triggery. Transakce a různé druhy konzistence. Rozdíly mezi dialekty SQL.
Dnes již není grafická karta jen placka převádějící digitální pixely na analogový signál. Dá se na ní počítat kde co. Zde si představíme trochu technologie CUDA a compute shadery v OpenGL a zmíníme, že tento ďábelský kus HW umí počítat zatraceně rychle, ale pokud tam uděláme malou chybičku, tak také zatraceně pomalu. Zmíníme, proč tomu tak je, jaké druhy paměti můžeme v programu používat a co je to multiprocesor.
Hardware a operační systémy
Vydáme se do země skřítků, kteří pohánějí počítače. Počítačové architektury od hodinek po superpočítač od Craye, jejich křivolaká historie i současnost. Co je to procesor, jak se programuje a jak se chová. Různé druhy pamětí a jejich cacheování. Jak procesory komunikují s okolím – sběrnice, čipové sady, vstupní a výstupní zařízení. A co když je procesorů několik, nebo třeba pár tisíc? Přednáška bude praktická: pár počítačů při ní rozebereme a možná i nějaký postavíme.
Že jsou v programech bezpečnostní chyby, na to jsme si už zvykli. Ale teprve zvolna si zvykáme na to, že mohou být i v hardwaru, dokonce v samotném procesoru. Nedávné roky přinesly několik ošklivých překvapení tohoto druhu s veselými jmény, jako je Meltdown a Spectre. Budeme se zabývat fungováním procesoru uvnitř, zejména všelijakými triky na zrychlení výpočtu: superskalárním zpracováním instrukcí, kešováním a predikcí skoků. A ukážeme, co pokazil Intel, co AMD a jak toho jde zneužít.
Operační systémy jsou pro mnohé programátory black box – víme co od nich chceme a co všechno za nás umí zařídit, ale málokdo si umí představit, jak to ty operační systémy vlastně dělají. Povíme si, jak vypadá architektura dnešních operačních systémů, tedy co všechno za nás umí takový operační systém zařídit, co naopak za něj zařídí procesor a jak to všechno funguje dohromady. Správa procesů a vláken, plánování, synchronizace. Paměť, adresace a její přidělování. Volání syscallů.
Procesor nerozumí proměnným, podmínkám, cyklům ani jiným věcem, které jsou pro nás při programování běžné. Podíváme se, jak lze výše zmíněné konstrukce přepsat do procesorových instrukcí. Co přesně se děje při volání funkce? Jak kód vytunit, aby běžel rychleji? Také se podíváme na souvislosti s návrhem dnešních procesorů.
Předpoklady: Umět přečíst jednoduchý program v C.Dnešní procesory mají několik úrovní vyrovnávacích pamětí (cache), což způsobuje, že ačkoliv si jsou všechny části paměti rovny, některé si jsou rovnější. Jak taková cache funguje? Jak se procesor rozhodne, co si v ní zapamatuje a co vyhodí? Jak toho můžeme využívat při programování, aby naše programy běžely rychleji? Předvedeme kousek teorie i několik praktických ukázek s poněkud překvapivým chováním.
Předpoklady: Kešu oříškyJak vypadá rozhraní mezi jádrem Linux a uživatelskými programy. Co se doopravdy
stane, pokud ve svém céčkovém programu zavoláme printf
nebo malloc
.
Jak napsat program, který vůbec nepotřebuje standardní céčkovou knihovnu.
Co všechno se umí chovat jako soubor a co jako signál.
Jak vytvořit jednoduchý Linuxový server, který poskytuje služby vaší domácnosti, nebo třeba nějaké větší síti. Co se tam hodí provozovat? Povíme o SSH, kličích, šifrování, systemd, Apache a Nginxu, nastavení mailového serveru i DNS. Jak server zabezpečit před útočníky, jak před ztrátou dat a jak před uklízečkou. Vše si vyzkoušíme prakticky, třeba na virtuálním počitači.
Předpoklady: Základní znalost Linuxu.Sítě a bezpečnost
Jak funguje Internet a počítačové sítě vůbec: od elektronů v drátech (fotonů v optických kabelech nebo elektromagnetických vln) přes komunikaci na jedné malé síti až ke komunikaci v celém Internetu. Vysvětlíme si rámce, pakety, MAC a IP adresy, routování v malých i ve velkých sítích. Jak to reálně funguje s IPv4 a NATem, co to jsou porty a jak se od sebe liší TCP a UDP. A na závěr radosti a strasti IPv6 (až ho konečně zavedeme).
Volné navázání na NET aneb máme fungující síť a chceme nad ní provozovat složitější komunikaci. ICMP aneb servisní protokol Internetu, DNS a překlad doménových jmen, jednoduché textové protokoly jako je FTP, SMTP, IMAP nebo nejpoužívanější webové HTTP. U HTTP se zastavíme trochu déle – hlavičky, návratové kódy, cookie, více domén na stejné IP adrese a SSL certifikáty.
Předpoklady: Základní povědomí o počítačových sítích v rozsahu NETCo se děje za oponou, když do prohlížeče zadáte adresu svých oblíbených stránek? A jak si takovou stránku taky pořídit? Přelet nad protokolem HTTP, seznámení s HTML a předvedení kaskádových stylů. Jak fungují dynamické stránky od formulářů až po JavaScript běžící v prohlížeči.
Praktické ukázky různých útoků na webové stránky. Od útoků na server samotný (neošetřené parametry, SQL injection, template injection) přes kradení přihlašovacích cookies pomocí XSS útoků až po přinucení udělat uživatele něco, co udělat nechce pomocí CSRF útoků. Vše si budeme prakticky ukazovat a zároveň demonstrovat, jak se proti těmto útokům bránit.
Předpoklady: Rozumět základům HTTPKryptografie čili tajuplná nauka o šifrách, jejich konstrukci a hlavně o jejich luštění. Šifrovací systémy jako lego: základními kostičkami nám budou symetrické a asymetrické šifry, jednosměrné funkce a náhodné generátory. Stavět z nich budeme kryptografické protokoly na bezpečný přenos, autentikaci, digitální podpisy a třeba i na házení korunou po telefonu. Předvedeme nerozluštitelnou šifru a dokonce to o ní i dokážeme.
Pokročilejší a občas nečekané aplikace základních kryptografických primitiv. Jak přesvědčit server, že známe heslo, aniž bychom mu ho posílali? Jak zajistit, aby útočník nemohl dešifrovat komunikaci, ani když dodatečně získá soukromý klíč? Jak funguje BitCoin (decentralizovaná digitální měna) či Tor (protokol znemožňující komukoli po cestě vědět, kdo s kým komunikuje)?
Předpoklady: Základní povědomí o šifrování (CRYPT) a víra v existenci náhodných číselProgramátoři si často myslí, že pro bezpečnou komunikaci stačí vybrat si z knihovny osvědčenou silnou šifru. Jak naivní! Navrhnout bezpečný protokol není maličkost a dá se při tom ledacos zpackat. Replay útoky (jak otevřít auto krabičkou za 30 dolarů), útoky na padding a na blokovou strukturu. Čí že je ten podpis? Jak nepoužívat RSA a jak nehešovat hesla. Jak náhodná jsou vaše čísla? Postranní kanály: časování, spotřeba, záření. K čemu se crackerům hodí termoska s tekutým dusíkem.
Matrix je moderní chatovací protokol navržený tak, že každý si může provozovat svůj server, který se domluví se všemi ostatními servery. Pojďme nahlédnout, jak taková věci uvnitř funguje. Synchronizace stavových grafů a spousta zajímavé kryptografie. Zkušenosti (dobré i špatné) z provozování vlastních serverů.
Umělá inteligence
Příroda je nádherná a celá tisíciletí se jí inspirujeme. Kolik už inspirovalo spisovatelů, básníků a malířů. Nyní jsou na řadě programátoři. Když si nebudeme vědět s nějakým těžkým problémem rady, tak zkusíme nenápadně opisovat od přírody.
Ukážeme si, jak počítače přemýšlí při řešení problémů a jakým způsobem hledají řešení. Volně se dostaneme k prohledávání stavového prostoru (který bývá exponenciálně velký) a ukážeme si různé jak informované, tak neinformované techniky pro jeho procházení. Setkáme se třeba s algoritmy, které jsou použity v GPS.
Povídání o tom, jak programovat počítačové soupeře do šachů a her jim podobným. Základní minimaxový algoritmus a jeho vylepšení neboli α-β ořezávání. Stále pomalé? Několik nápadů na efektivnější ořezávání. Ne u všech her však funguje hrubá síla (minimax) dobře, ukážeme tedy ještě pravděpodobnostní přístup Monte Carlo Tree Search.
Co je to strojové učení? Jaké typy strojového učení existují? Začneme u jednoduché lineární regrese, přes perceptron až skončíme u kouzelného slovíčka neuronové sítě. Povíme si rozdílné druhy neuronových sítí a nakonec si odskočíme k algoritmu, který nepotřebuje kromě surových dat nic navíc a dokáže dělat užitečné věci.
Základy strojového učení – od lineární a logistické regrese přes husté neuronové sítě až po konvoluční neuronové sítě, které se používají při rozpoznávání obrázků. Během přednášky si ukážeme i nějaké paralely s neurologií.
Tato navazující přednáška na Neuronové sítě se zabývá transformery, což je pokročilý model pro zpracování přirozeného jazyka. Transformery se staly revolučním nástrojem v oblasti strojového učení a jsou základem mnoha moderních aplikací, jako jsou strojový překlad, rozpoznávání řeči nebo generování textu. Během přednášky se seznámíte se základními principy transformerů, jako je self-attention mechanismus a enkodér-dekodér architektura. Budeme také diskutovat o jejich výhodách a omezeních a představíme některé příklady jejich úspěšného využití v různých oblastech. – Anotaci napsal ChatGPT
Grafika a typografie
Vyhlídkový výlet světem pomalé fotorealistické počítačové grafiky (na rozdíl od rychlé herní grafiky v GAMEGFX),
demonstrovaný na :hippo_god:
(viz https://www.shadertoy.com/view/wtGczK).
Projdeme základní principy simulace světla, raytracingu,
GPU a proceduální generace. Jak definovat scénu s hrochem pomocí pár řádek kódu
a jak to celé použít pro nakreslení obrázku v Shadertoy.
Vyhlídkový výlet světem rychlé herní počítačové grafiky (na rozdíl od pomalé fotorealistické v HIPPOGOD). Dozvíte se, jak se vyráběly hezké pixely rychle a efektivně na různých érách hardwaru i softwaru, od konce devadesátek až po současnost. Jak funguje vykreslování a GPU zevnitř a co jsou všechny ty obskurní zkratky v grafických nastaveních. A taky pár her rozpitváme zaživa frame debuggerem.
Jak na počítači text nejen napsat, ale také vysázet tak, aby pěkně vypadal a aby (což je důležitější) se i příjemně četl. Jak se sází pohádka, jak báseň a jak vzorové řešení KSP plné komplikovaných vzorců. Jak jde dohromady staleté umění typografické a moderní technika. Přineste knihy i letáky, zkritizujeme sazeče, co se do nich vejde.
Z předchozí přednášky máme představu o tom, jak vypadá pěkná sazba. K její výrobě nám pomůže typografický systém TeX. Praktická přednáška s ukázkami použití TeXu od hladké sazby knihy až po zběsilosti hraničící s programováním. Jak do TeXu vkládat obrázky a jak to raději nedělat. Kde shánět další informace: TeXbook, TeXbook naruby a další zajímavá literatura. Praktické rozdíly mezi různými dialekty TeXu. Všelijaká rozšíření: pdfTeX, eTeX, LuaTeX.
Pokročilejší přednáška o TeXu pro ty, kdo ho už nějaký čas používají. Budeme v TeXu programovat, kreslit obrázky, otáčet text, používat různé podivné fonty a třeba si i vysázíme odstavec ve tvaru kolečka.
Rádi byste své řešení KSP ozdobili hezkými obrázky? Dají se nakreslit ručně, ale často je snazší obrázky programovat. Předvedeme Asymptote, což je programovací jazyk určený na kreslení 2D a 3D obrázků. Také se zastavíme u jeho předchůdců MetaPostu a MetaFontu a knihovny pro vektorové kreslení Cairo.
Jeden z nejrozšířenějších formátů na předávání dokumentů má za sebou spletitou historii i dokumentaci. Ukážeme si, jak vypadá uvnitř a co se do něj dá uložit: grafické objekty, text, fonty, odkazy, všelijaké anotace a meta-data, a dokonce i kryptografické podpisy. Zmíníme se o profilech, třeba PDF/X a PDF/A. Při troše štěstí si vytvoříme jednoduchý PDF soubor ručně a možná půjde i otevřít.
Jak funguje znaková sada Unicode, která se snaží zapsat všechny jazyky světa? Codepointy versus glyfy. Kombinující znaky, čtvero normálních forem a pátá lehce nenormální. Typografické a neviditelné znaky. Co všechno prozradí Unicode Character Database. Uložení v paměti: formáty UCS-2, UCS-4, UTF-8 a UTF-16, nešvar s BOM. Tajemný svět emoji. Jak se s Unicode programuje? A jako vždy: bezpečnostní problémy.
Jak zařídit, aby fotka nezabírala 40 MB? Povíme si o typických formátech PNG a JPEG, prozkoumáme, kdy se hodí který, a podíváme se jim pod pokličku. Naučíme se vymýšlet nové pixely při zvětšování obrázků. Také nakousneme vektorové obrázky a Bézierovy křivky.
Teoretická informatika
Když nevíme, jak se v algoritmu rozhodnout, někdy pomůže ponechat to náhodě a prostě si „hodit kostkou“. Dokážeme sestrojit algoritmy, které jsou rychlé, i když spravný výsledek vydají jen v 99 % případů. Ale i takové, které odpoví správně vždycky, ale rychlé jsou jen v průměru (třeba QuickSort). Též ukážeme, jak pomocí náhody zabraňovat kolizím v hešování.
return 0.5*dead + 0.5*alive;
")
[QC]
Stručný úvod do kvantového počítání. Kvantová superpozice stavů výpočtu a její kolaps při měření. Základní kvantové operace: negace, řízená negace, permutace, Hadamardovo hradlo, Tofolliho hradlo. Kvantová teleportace a jakto, že není v rozporu s teorií relativity. Groverův algoritmus na hledání v odmocninovém čase. Kvantová Fourierova transformace a Shorův algoritmus pro faktorizaci.
Předpoklady: Znalost komplexních čísel je nutností, znalost lineární algebry výhodou.O jazycích přirozených, programovacích a matematických, jejich popisu a rozpoznávání. Začneme těmi nejjednoduššími: regulární jazyky a výrazy, konečné deterministické a nedeterministické automaty. Pak budeme stoupat po příčkách Chomského hierarchie, kam až to půjde. Jak výpočetně silný je třeba takový automat na kafe?
V HW se dozvíte, jak fungují „opravdové“ počítače, zde pro změnu na čem počítají teoretici. Všechny počítače jsou si rovny, jen některé jsou si rovnější. Turingův stroj obyčejný, vícepáskový, nedeterministický a univerzální. Random Access Machine (RAM) a Pointer Machine. Trocha minimalismu aneb stroj s počítadly. Až nám začne být smutno, pořídíme si klidně N2 procesorů a spřáhneme je do paralelního počítače (PRAM). Rychlé paralelní slévání a třídění. Pokud zbude čas, ukážeme si buněčné a grafové automaty, nebo třeba dlaždičky v koupelně.
Game of Life je dvojrozměrný svět, ve kterém se buňky vyvíjí podle průzračně jednoduchých pravidel. Už desítky let v tomto světě objevujeme další a další zajímavé jevy. Tak do něj také nahlédneme, prozkoumáme souvislosti s evoluční biologií i s algoritmy. Též uvidíme, jak Život zapadá do obecnějšího světa buněčných automatů.
Teorie výpočetní složitosti opravdu důkladně. Různé definice výpočetního modelu a velikosti vstupu. Složitostní třídy a vztahy mezi nimi. Různé druhy redukcí. Třídy P, NP, L, NL, PSPACE a NPSPACE. Nedeterministické stroje, orákula, alternující stroje a polynomiální hierarchie. Neuniformní složitost.
Jak dokázat, že jsme našli nejrychlejší možný algoritmus na danou úlohu? To je docela těžká otázka, ale aspoň u několika úloh na ni dokážeme najít odpověď. Nutnost přečíst celý vstup (opravdu?). Měříme množství informace: vážení kuliček, hledání, třídění a různost prvků v porovnávacím modelu. Omezená paměť a princip holubníku: závorkování. Komunikační složitost: palindromy na jednopáskových strojích. Nekonstruktivní důkazy existence těžkých problémů.
Aplikace informatiky
Stručný úvod do bioinformatiky. Ukážeme si základní algoritmy na local a global alignment (BLAST, Smith-Waterman a jejich modifikace). Dále se zaměříme na algoritmy na sestavování referenčních genomů z jednotlivých readů a ukážeme si některé moderní algoritmy založené na k-merových metodách.
Pokud jsou data příliš velká, můžeme je zkusit zkomprimovat. Předvedeme základní kompresní algoritmy: triviální (RLE), slovníkové (LZ77), statistické (Huffmanovo a aritmetické kódování) a některé pokročilejší techniky, jako třeba Burrowsovu-Wheelorovu transformaci (BZIP). Zmíníme se o kompresi zvuku, obrazu a videa (prediktory, wavelety, všelijaká ztrátová komprese).
O světě jde sehnat spousta zajímavých dat ve strojově zpracovatelné podobě: obce a domy v nich, linky hromadné dopravy, katalogy hvězd, slova v češtině, katalog pokémonů, ... Pojďme se podívat, jak s daty zacházet. Naučíme se číst různé formáty dat od CSV až po XML, data zkoumat, filtrovat a kreslit podle nich pěkné grafy. Vyzkoušíme si prakticky v Pythonu. Předvedu své oblíbené nástroje, pojďte ostatním předvést ty své.
Matematické přednášky
Jak pracovat s pravděpodobností matematicky. Ukážeme si pravděpodobnosti jevů, nezávislé jevy střední hodnotu, náhodné proměnné a další. Také si vše procvičíme na několika příkladech. Pravděpodobnost bývá mnohdy neintuitivní, proto poukážeme na časté nachytávky z reálného života. Pokud zbyde čas, tak si také ukážeme, jak se dá pravděpodobnost využít v informatice.
Jak rychle umíte násobit n-ciferná čísla? My to umíme lineárně. Hodí se k tomu chytrý trik pana Fouriera, který už dávno patří k matematické a fyzikální klasice. Ukážeme, co je Fourierova transformace zač, jak ji rychle spočítat a k čemu je dobrá: rychlé násobení polynomů i čísel, digitální zpracování zvuku a obrazu (spektrální analýza či třeba komprese).
Předpoklady: Základy komplexních číselJak komunikovat po lince, která průměrně každý k-tý bit přenese špatně? K tomu se hodí teorie samoopravných kódů, která nás naučí: vzdálenost slov a jejich souvislost s detekcí a opravou chyb, paritní a lineární kódy, perfektní kódy, Reed-Solomonovy a vůbec polynomiální kódy a několik dolních odhadů nádavkem. A jak s teorií kódů souvisí třeba čeština?
Jakýkoliv problém, který lze popsat soustavou lineárních nerovnic lze vyřešit v polynomiálním čase. A to metodou lineárního programování. Povíme si základy k tomu, jak lineární program vypadá, jak se vyřeší a jak se různé úlohy dají popsat pomocí lineárního programu. Přednáška se může buď více zaměřit na samotnou teorii lineárního programování, a nebo na jeho aplikaci v různých algoritmických úlohách.
Lineární programování je ohromně užitečná optimalizační technika. V přednášce se nebudeme zabývat teorií, a raději si ukážeme co nejvíce praktických využití této techniky zejména pro návrh efektivních algoritmů. Od problémů, kde lineární programování číhá v přestrojení, až k efektivnímu řešení NP-těžkých problémů, pokud nám stačí jen řešení přibližné. Zaokrouhlování, randomizace, celočíselné programování a další triky.
Jak zjistit, jaký tvar má graf nějaké funkce? Jak najít její minimum? Jak spočítat délku spirály nebo objem sudu (třeba i čtyřrozměrného)? Jak spočítat sin x nebo třeba π? Na to všechno se hodí limity, derivace a integrály. Nejprve si o nich vybudujeme jednoduchou geometrickou představu, pak je nadefinujeme pořádně a naučíme se s nimi počítat.
Něco málo o vektorech, maticích a jak pomocí nich řešit lineární rovnice. Pokud zbyde čas, tak také o tom, jak matice souvisí s otáčením nebo zvětšováním a jak málo stačí k tomu, abyste si z pár předpokladů vyrobili použitelný výpočetní systém.
Teorie grafů trochu teoretičtěji. Různé druhy grafů a jejich vlastnosti. Stromy a lesy. Kreslení grafů jedním tahem. Princip sudosti a skóre grafu. Jaké speciální vlastnosti mají rovinné grafy a jak je lze obarvit šesti nebo možná i pěti barvami. Jak poznat, že dva grafy (ne)jsou isomorfní. Mosty, artikulace a ušaté lemma. Párování, střídavé cesty a Hallova věta.
Co a k čemu je teorie čísel. Počítání v kongruenci, Euklidův algoritmus a jeho použití. Konečná tělesa a Malá Fermatova věta. Prvočísla a Eratosthenovo síto. Čínská zbytková věta a její algoritmická verze. Jak si odvodit kritéria dělitelnosti.
Pokračování teorie čísel, které nás dovede až k RSA – asi nejpoužívanějšímu asymetrickému šifrovacímu algoritmu dnešní doby. Počítání modulo složené číslo a Eulerova věta. Jak RSA funguje, proč funguje a jestli bude ještě fungovat. Generování klíčů, faktorizace kontra testování prvočíselnosti. Časová složitost aritmetiky.
Při navrhování algoritmů a počítání jejich složitosti narazíme na celou řádku zajímavých a ne úplně triviálních kombinatorických problémů, a tak se naučíme, jak na ně. Základní triky s faktoriály a kombinačními čísly, sčítání konečných a občas i nekonečných řad, rekurentní rovnice a princip inkluze a exkluze. Možná se také potkáme s Dlouhým, Širokým a poněkud zmatenou šatnářkou.
Historie matematiky je dlážděna trampotami s nekonečnem. Začalo to roztomilým problémem s želvou pana Zénona a vedlo až k poněkud děsivým paradoxům 18. století. V moderní době jsme se proti tomu obrnili teorií množin, na níž je dnes takřka celá matematika postavena. Jak se taková teorie buduje a jak se pomocí ní popisují nekonečné objekty. Množiny a jejich velikosti. Cantorův diagonální trik. Ordinály a houšť kardinálů. Potenciální kontra aktuální nekonečno. Jak si pořídit přirozená čísla a jak ta reálná. Potíže s axiomem výběru.
Jak matematici dokáží vzít „obecné“ a ještě více jej zobecnit. Ukážeme si, jak zkoumat matematické operace, aniž bychom řešili, jestli se bavíme o sčítání, násobení, nebo skládání zobrazení. Pár magických slov pro představu: monoidy, grupy, okruhy, obory integrity, tělesa, vektorové prostory, polynomy, částečná uspořádání, booleovy algebry, filtry, ideály. Také si povíme, na co se takové věci dají použít – a jak to celé souvisí s prvočísly, jak se šifrováním a jak s osovou souměrností.
Pokud budeme v životě věřit všemu, co je „přeci zřejmé“, dostaneme se brzy do potíží a v matematice to platí dvojnásob. Proto své teorie musíme stavět pečlivě. Na to si filosofové a matematici pořídili logiku. Ukážeme, jak funguje výroková a predikátová logika, co je to výrok, axiom a důkaz. Vybudujeme pár jednoduchých teorií a podíváme se, co dovedou, a co už ne. Důkazy za nás ověří počítač, aspoň když mu trochu pomůžeme. Nadšení trochu ochladí Gödelova věta: ať děláme, co děláme, vždy zbude nějaké nerozhodnutelné tvrzení. Pomůže přidávat axiomy? Asi ne, ale za odměnu získáme mnoho různých matematik. A dá-li bůh, stihneme dokázat jeho existenci i neexistenci :–).
Kolik existuje binárních stromů? Kolika způsoby jde uzávorkovat výraz? A kolika způsoby projít čtvercovou mřížku, aniž bychom překročili úhlopříčku? Kam oko pohlédne, všude se skrývají Catalanova čísla. Kromě případů, kdy za ně zaskakují čísla Fibonacciho. Povídání o dvou zajímavých posloupnostech a jejich početném příbuzenstvu. Dlouhá cesta od hezkého vzorečku k rychlému algoritmu.
Jak se na počítači kreslí křivky, které „vypadají hezky“, třeba tvar karoserie auta nebo tvar písmenka? Kružnice a jiné kuželosečky se k tomu moc nehodí, tak se poohlédneme po obecnějších křivkách. Základy matematiky okolo Bernsteinových polynomů, Bézierových křivek a spline funkcí. Práce s křivkami pomocí rekurzivního rozkladu a de Casteljauova algoritmu. Matematické modelování estetiky.
Předpoklady: Pro část přednášky se hodí vědět, co je derivace, a nebát se ji použít.Možná vás už také zarazilo, že některé fraktály nejsou ani dvourozměrné, ani třírozměrné, ale něco mezi tím. Pojďme se podívat, co to znamená. Cestou potkáme různé zajímavé partie matematiky (jako třeba metrické prostory a teorii míry) a různá podivuhodná zvířátka: Cantorovo diskontinuum, von Kochovu vločku a Hilbertovu křivku.
Ostatní přednášky
Převážně nevážné a mírně nepřed-vídatelné po-vídání o jazyku i jazyce. Základní jazykové rodiny a jejich podobnosti i odlišnosti. Co má společného čínština s angličtinou a co nikoliv. Proč jeden jazyk potřebuje 15 pádů, zatímco jiný se bez nich obejde úplně. Jak se jazyky vyvíjejí a jak se navzájem ovlivňují. Kde se berou jazyková pravidla. Kde se vzalo písmo a proč se mluvený a psaný jazyk tolik liší. Jak se na jazyk dívá matematik a jak se na matematiku dívají lingvisté.
Malá inventura zvuků, které lidé dovedou vytvářet, a jejich použití v komunikaci. Různé způsoby vytváření a modulace zvuku. Kolik různých B dokážete říci? Fonetické kontrasty a co si z nich různé jazyky vybraly. Rázy, polosamohlásky a jiní obyvatelé polosvěta. Přízvuk kontra délka. Asimilace, přehlasování a další „principy líné huby.“ Vše prakticky procvičíme.
Jak ze neztratit v terénu a jak se neztratit na moři. Vývoj umění navigace. K čemu je důležité slunce a hvězdy, ale proč mořeplavcům nestačí, alespoň dokud neobjevíme hodinky. Použití mapy, busoly a GPSky. Orientace bez pomůcek a použití Ariadniny nitě. Bleskový úvod do sférické astronomie a časomíry čili jak (ne)postavit sluneční a třeba i měsíční hodiny. Jak reprezentovat mapu v počítači a jak raději ne. Jak zapisovat polohu místa na Zemi (přestože Země má tvar podivně nakousnuté hrušky) a kolika způsoby to jde. Různé druhy map a jejich (z)kreslení. Jak se neztratit v kartografii. Praktické cvičení v terénu.
Hodí se vám, aby postavy ve vaší hře nebo povídce mluvily neznámým jazykem? Tak si vymyslete vlastní! Ale jak na to? Jak se vytváří různé vrstvy jazyka: slovní zásoba, morfologie, gramatika, frazeologie, ale i písmo a výslovnost. Proč si pořídit imaginární uživatele a imaginární historii. Jak najít správnou míru nepravidelnosti. Čím se můžeme inspirovat z existujících jazyků a čím raději nechceme.
Čárové kódy dnes potkáváme na každém kroku, ale jak doopravdy fungují? Prozkoumáme klasické jednorozměrné kódy (UPC, EAN, Code39, Code128), jakož i novější dvojrozměrné (QR, Aztec, DataMatrix). Kódovací a dekódovací algoritmy plus trocha matematiky okolo zabezpečení proti chybám. Další počítačem čitelné značky: RFID, bíle křížky na asfaltu, ...
Řekneme si něco o tom jak funguje burza a co přesně znamená, že akcie má nějakou hodnotu. Také si ukážeme jak jednoduše začít obchodovat na burze a co takoví obchodníci na burzách řeší za problémy.
Workshopy
Během soustředění bude vyhrazené jedno dopoledne na workshopy, na kterých je cílem vyzkoušet si a naučit se prakticky nějakou konkrétní dovednost, ať už fyzickou, tvůrčí nebo technologickou. Nestihnou se všechny nabízené workshopy a nebude možné být na všech. Hlasováním nám ale (podobně jako u přednášek) napovíš, jaké workshopy z nabídky vybrat a jak je poskládat.
(Kliknutím na název přednášky zobrazíte její detail)Workshopy – fyzické
Tanec za doprovodu hudby doprovází lidstvo od nepaměti. Může mít podobu pečlivě nacvičovaného rituálu, ale také nám může sloužit jako jazyk, kterým vyjadřujeme své pocity a sdílíme je s ostatními. Zkusme zapomenout na všechnu taneční teorii a jen tak se ponořit do hudby, pohybovat se podle ní a vyprávět tím svůj příběh. Až nám to trochu půjde, zkusíme se naladit na ostatní a propojit svůj příběh s jejich.
Praktická půlnoční přednáška/workshop, kde se společně podíváme na základy komunikace v párovém tanci. Co je to princip lead & follow? Kterými prostředky můžeme komunikovat s tanečním partnerem? Co dělat, když se v páru špatně pochopíme? Jak si udržet v páru svůj vlastní styl a jak se naopak naladit na styl někoho jiného?
Předpoklady: Zkušenosti z jiných tanců nejsou potřeba, mohou být výhodou.Pobavíme se o základech první pomoci. Jak správně vyhodnotit situaci a kdy je potřeba volat pomoc? Jak se postarat o člověka v bezvědomí, jak kontrolovat životní funkce a jak člověka stabilizovat do příjezdu pomoci? Ukážeme si, jak málo stačí k záchraně života a naučíme se nebát se první pomoci. A také, že naše bezpečí je v každé situaci na prvním místě.
Workshopy – zručné
Dáme si pauzu od hackování počítačů a podíváme se, jak háčkovat s přízí. Naučíme se základní háčkovací stehy a techniky. Který háček zvolit na jakou přízi a zejména jak číst háčkovací vzory. Vlastní klubko příze a háček výhodou. Nemohu zaručit, že mé vlastní materiály vyjdou na všechny.
Základy pájení jednoduchých obvodů. Budeme mít několik pájecích stavebnic a trénovacích destiček (jak pro pájení velkých „nožičkových“ součástek, tak i malých SMD součástek), několik páječek, držáků a dalších věcí. Co si kdo spájí si bude také moci odnést.
Tkaní látek je těžké. Karetkování je technika na tkaní vzorovaných proužků, které je jednoduchá a také velmi stará. Datuje se minimálně ke starým keltům. Něco pěkného, barevného si vyrobíme a možná se i inspirujeme historickými vzory.
Workshopy – poklidné
Umelý jazyk toki pona pozostáva zo slovnej zásoby veľkosti približne 120 slov a jednoduchej gramatiky, vďaka čomu je možné naučiť sa ho za pár dní. Pochopiť gramatické pravidlá sa však dá aj omnoho rýchlejšie, preto sa ich na tomto workshope skúsime naučiť a potom sa na základe nich porozprávať.
Workshopy – počítačové
Kreativní programování obrázků v Shadertoy. Nakreslíme si Mandelbrotův nebo Julia fraktál, nějak hezky ho obarvíme a naanimujeme, a ukážeme si pár šumových funkcí. Možná i vyraytracujeme nějakou 3D scénu. A vše poběží na GPU! (Silný hardware není třeba, na všechno postačí i 10 let stará integrovaná grafika.)
Srdcem mnoha dnešních technických hraček je mikrokontrolér. To je čip, na kterém je integrovaný nejen procesor, ale i paměť a spousta zajímavých periferií. Ukážeme si, jak se mikrokontroléry programují, jaké periferie typicky obsahují a jak je používat ke komunikaci s okolním světem. Pak si to vyzkoušíme prakticky na vývojových deskách s mikrokontrolérem rodiny STM32.
Předpoklady: Hodí se základní znalost jazyka C.Mobilní aplikace jsou dneska na každém rohu. Tak se je naučíme vyrábět. Během workshopu navrhneme aplikaci, kterou naprogramujeme a (když zbyde čas, tak i) nahrajeme do Google Play a App Store. V průběhu se naučíme základy JavaScriptu, Reactu a React Native. Proces si hodně zjednodušíme pomocí nástroje Expo.
Předpoklady: Budeme programovat v JavaScriptu ale uděláme si krátký úvod, takže by mělo stačit znát libovolný scriptovací jazyk (třeba pyton)..c
v příponě souboru zjevně znamená configuration.")
[W-LINUX]
Linux (někdy též GNU/Linux) je open-source operační systém s širokým uplatněním od různých průmyslových zařízení přes WiFi routery až po osobní počítače a vysoce výkoné servery. Na tomto workshopu se s ním budeme moct prakticky seznámit s jeho použitím zejména na osobních počítačích (včetně instalace do vlastního zařízení). Pokročilejší uživatelé mohou pokračovat zprovozňováním osobního serveru či zaučování se s jinými doposud neznámými částmi ekosystému okolo Linuxu. Workshop bude probíhat formou samostatné práce účastníků na jejich noteboocích nebo virtuálních strojích s možnou konzultací postupu a případné pomoci při řešení zapeklitých problémů.
Předpoklady: Žádné zkušenosti netřeba. Bude se hodit notebook s Linuxem či dostatečně velkým prostorem na disku pro jeho instalaci a odvaha vrhnout se do neznáma. Zkušenější uživatelé také vítáni.Binary exploitation neboli PWN je obor kyberbezpečnosti, který se zabývá hledáním a zneužíváním zranitelností přímo ve strojovém kódu zkompilovaného programu. Workshop volně navazuje na úlohu 36-5-4 Hackovaci soutez. Ukážeme si, jaké metody se dají použít pro zneužití různých zranitelností a každou si vyzkoušíme na na nějaké reálné úloze.
Předpoklady: Workshop bude předpokládat, že tušíte, jak se řešila úloha 36-5-4. Pokud jste ji nevyřešili v rámci série, bohatě stačí, pokud si ji zkusíte vyřešit s pomocí vydaného řešení. Zároveň se bude hodit notebook s nainstalovanými pwntools, pwndbg a IDA/Ghidra (u IDA stačí free verze).Godot je open-source herní engine, který se hodí pro vytváření 2D ale i 3D her. Během workshopu si postupnými krůčky ukážeme, jak se dá vytvořit jednoduchá 2D hra. Ukážeme si animace, práce s kamerou, zakomponování zvuků do hry a mnoho dalšího. Skončíme s menší hrou, která bude ideální startovní můstek pro další možné experimentování.
Předpoklady: Žádné zkušenosti s Godotem či jinými herními enginy není potřeba. Znalost jazyk Python výhodou, protože jazyk GDScript je velice Pythonu podobný.Půlnoční přednášky
Aneb přednášky přednášené (nejen) o půlnoci na různá zajímavá témata nejen o informatice. Pokud nějaká z nich nebude oficiálně vypsaná, je možné si konkrétního organizátora ve volné chvíli chytit a přesvědčit ho k přednášení.
Volné povídání o tom, co se všechno skrývá za organizováním různých seminářů a podobných akcí, primárně pak KSPčka. Jaká práce, jaké radosti a jaké starosti s sebou organizování nese, co se přitom člověk může naučit a také pár cenných rad do života. Jak se z toho nezbláznit a pár bláznivých příhod k tomu.
Pojďme usednout k šálku lahodného čaje a povídat si o tom, co se v něm skrývá. Kde se čaj vzal, kde se pěstuje, jak se zpracovává a jak ho připravovat. Trocha čajového zeměpisu, dějepisu i čajové chemie a čajové kultury. Též o všelijakých substancích čaji podobných.
Pojďme si popovídat o výbavě na pobyt v přírodě. Čím se liší jednotlivé druhy spacáků, jak se dají porovnávat? A co karimatky a vařiče? Do jakých se hodí podmínek? Podíváme se společně na to, jaká výbava se hodí kam a proč. Čím se liší věci na přespání zimě od těch na léto. O čem všem uvažovat při nákupech.
Poslední dva roky jsem učil informatiku na všeobecném, spíše humanitně zaměřeném gymnáziu. Rád povím něco o tom, co matfyzák učí středoškoláky, když mu v tom nikdo nezabrání, jak složité věci jsou někteří studenti ochotní chápat a jak jednoduché nechápat, ale také jak jsem si vymyslel vlastní známkovací systém nebo jaké to bylo, když jsem tři měsíce po maturitě vstoupil do sborovny jako učitel. Čekejte spíše sadu bujarých historek a možná pár vyTeXaných pracovních listů.
Přednáška, na které poodhalíme tajemství, která se skrývají za západním hudebním systémem. Od základů, jako jsou intervaly a akordy, až po hlubší koncepty jako je harmonie a fyzika zvuku. Jak si složit vlastní písničku, proč mollové akordy znějí smutně, a jak "lo-fi beats to relax/study to" do celého toho systému tak trochu (ale ne úplně) hází vidle. Když bude chuť, voicingy, substituce, Pythagorejské koma, nezápadní hudba a mnoho dalšího.
Obecná teorie programovacích jazyků má asi tolik půvabu, jako biologická systematika. Tak se raději pojďme podívat do zoo: poznejme jazyky klasické, experimentální i dočista absurdní. Ada, Céčko a Python (tři pohledy na fungování typů). Pradědeček všech funkcionálních jazyků LISP (program a data jsou totéž). APL (algebraické inspirace, nebo též průvan ve skladišti písmenek). Forth (zásobníkový předchůdce Postscriptu, ale i javovského virtuálního stroje). Lingua::Romana::Perligata (programovací jazyk, který skloňuje a časuje). Shakespeare, Intercal, Oook! a jiné komedie. Samorozšiřitelné a hybridní jazyky.
Stáže jsou skvělé, získáte nové kamarády a vaší kariéře to možná pomůže více než vysoká škola. Není ale jednoduché se tam dostat. Probereme, jak fungují pohovory v prestižních firmách jako Google, Meta nebo Jane Street. Ukážeme si, podle čeho se u pohovorů hodnotí, na co se zaměřit a jak jednoduše získat body navíc.